Między realizmem a awangardą

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2011 17:25
Na rozmowę o argentyńskiej dramaturgii zaprasza Iwona Malinowska.

Najbliższa audycja "Świat na scenie" poświęcona będzie tym razem zupełnie u nas nie znanej dramaturgii argentyńskiej. Naszym gościem będzie krytyk teatralny Janusz Majcherek.

Teatr w tradycyjnym tego słowa rozumieniu, przybył do Argentyny w XVI wieku  z Hiszpanii. Do końca XVIII wieku spektakle, zwykle nawiązujące do świąt religijnych lub do wydarzeń i ceremonii dworskich, odgrywano najczęściej  w salonach domów szlacheckich. Pierwszy stały teatr powstał w 1789 roku. Inni historycy uważają, że początek oryginalnego teatru argentyńskiego sięga wieku XIX, kiedy serca publiczności podbijały wędrowne grupy cyrkowe z programami pantomimicznymi.  

Współczesne oblicze teatru argentyńskiego jest wypadkową rozwiązań rodzimych i doświadczeń światowych. Obecnie w dramaturgii argentyńskiej dominują dwa nurty: awangardowy i realizmu refleksyjnego. Reprezentantką nurtu awangardowego jest nestorka wśród autorów Griselda Gambaro. W jej sztuce "Łaska", w której ważnym elementem inscenizacyjnym jest plastyka, zauważyć można echa dramaturgii Beckettowskiej a także pewne nastroje z utworów Kafki. Przedstawieni w tym utworze bohaterowie umieszczeni są w dziwnej, odizolowanej od świata przestrzeni, tkwią w jakiejś magmie, uzależnieni od ordynarnego strażnika. To metafora totalitarnego systemu, w którym ofiary nie mogą ale tutaj nawet nie chcą się sprzeciwić przeciw takiemu traktowaniu. W finale sztuki giną od strzału strażnika w tył głowy.

Z kolei utwór Eduardo Rovnera zatytułowany "Raróg" przedstawia sytuację, w której dwóch poznanych przypadkowo mężczyzn rozpoczyna wielki dyskurs o życiu. Jeden jest rzeźbiarzem - amatorem, drugi  zdesperowanym bezrobotnym, który nadużywa alkoholu i myśli o samobójstwie. Jest przygotowany, nosi w kieszeni rewolwer, ale życie, okazuje się lubi nas zaskakiwać. W role bohaterów jednoaktówki Rovnera, przedstawiciela owego realizmu refleksyjnego wcielili się: Piotr Kozłowski i Marcin Troński.

Zaprasza Iwona Malinowska.

2 kwietnia (sobota), godz. 23:00

Czytaj także

Samotność we dwoje po portugalsku

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 15:00
- O ile dociera do nas bardzo ciekawa proza portugalska, bardzo niewiele wiemy o tamtejszym teatrze i dramacie – mówił w Dwójce historyk teatru Janusz Majcherek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tajemnica gigantycznej biblioteki

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2011 09:28
Choć opowieści o zagadkowych, zaginionych czy też zdolnych przemienić losy świata książkach jest już całkiem sporo – wciąż powstają nowe, intrygujące historie z książką jako bohaterką główną.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Na co (nie) warto iść do teatru

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2011 09:30
Czy to kobyła historyczna, czy wielki romans, czy połączenie Gombrowicza i Wyszyńskiego - wygląda na to, że ostatnie spektakle teatralne nie należały do najlepszych. A może to krytycy są za krytyczni?
rozwiń zwiń