"Nic z nich nie będzie, panie Sławiński!". Adam Sławiński wspomina

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2022 14:30
- Bardzo polubiłem moje pianino Wolkenhauera i wieczorne domowe muzykowanie. Nie ćwiczyłem wiele, bo trzeba było pomagać rodzicom. Jako nastolatek miałem obok pliku utworów fortepianowych w repertuarze takie specjalności, jak orka, młocka, koszenie trawy, budowanie stołów, rąbanie drew na opał - wspominał w Dwójce Adam Sławiński, kompozytor, były zastępca naczelnego redaktora muzycznego Polskiego Radia (1974-1975) i były dyrektor Programu 2 Polskiego Radia (1990-1991).
Adam Sławiński na swoim koncie ma m.in. współpracę z Agnieszką Osiecką. Do jej tekstów napisał ok. 40 piosenek
Adam Sławiński na swoim koncie ma m.in. współpracę z Agnieszką Osiecką. Do jej tekstów napisał ok. 40 piosenekFoto: Ireneusz Sobieszczuk/TVP/PAP

Wychował się w niegdysiejszej karczmie, zwanej przez jego bliskich leśniczówką, ze względu na położenie. W rodzinnym majątku było przeszło 25 hektarów lasów i trzy jeziora – wszystko w Wielkopolsce, na skraju Doliny Noteci.

Dźwięki przyrody i muzyki

Kompozytor z lat szczenięcych zapamiętał bogactwo otaczającej go przyrody, piosenki oraz dźwięk skrzypiec, na których grał ojciec. - Mama opowiadała, że ojciec zaprzęgał konia do tzw. smyka, mocował na nim wózek z zawartością – czyli ze mną – i przygrywał w czasie przejażdżek.

- Pamiętam, że ojciec miał repertuar wiedeńsko-secesyjny: walce Straussa, jakieś drobiazgi Brahmsa, muzykę raczej popularną - wspominał Adam Sławiński. - Jedyną pretensję, jaką mam do ojca, jeżeli w ogóle mogę ją mieć, to że mnie nie nauczył grać na skrzypcach.

Pianino z kluczem w bieliźniarce

Po wojnie wielu Niemców emigrowało z okolic Szamocina i sprzedawało rozmaite sprzęty. Tym sposobem do domu Sławińskich trafiło pianino Wolkenhauera. - Bogato zdobione, inkrustowane, mam je do dziś - zaznaczył nasz gość. - Rodzice, podejrzewając uzdolnienia, posłali mnie z bratem na lekcje do pana Stefana Musiała mieszkającego w Szamocinie. To był sprawny pianista, trochę kompozytor. Po paru lekcjach pan profesor wydał wyrok: "Nic z nich nie będzie, panie Sławiński! Lepiej niech pan odda chłopaków na naukę do szewca albo krawca".

Zawiedziony ojciec zamknął pianino, a klucz schował w bieliźniarce. - Do dziś pamiętam stres, jaki przeżyłem w związku z tym, miałem świadomość, że się zamyka przede mną jakaś droga - przyznał kompozytor. - Odkryłem ten klucz w bieliźniarce i pod nieobecność ojca wyćwiczyłem jakiegoś ognistego krakowiaka. Gdy to usłyszał, pozwolił na dalsze lekcje.

***


Posłuchaj
14:18 Zapiski ze współczesności Dwójka 14 luty 2022 12_45_29.mp3 Adam Sławiński o latach młodości (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

14:53 2022_02_15 12_44_57_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Adam Sławiński o studiach na muzykologii i zainteresowaniu jazzem (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

15:02 2022_02_16 12_45_43_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Adam Sławiński o nowej muzyce i Festiwalu "Warszawska Jesień" (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

14:11 2022_02_17 12_44_53_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Adam Sławiński o współpracy z Agnieszką Osiecką i komponowaniu muzyki filmowej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

15:22 2022_02_18 12_44_37_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Adam Sławiński o współpracy z telewizją i Polskim Radiem (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

   

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Gość: Adam Sławiński (kompozytor, były zastępca naczelnego redaktora muzycznego Polskiego Radia w latach 1974-1975 i były dyrektor Programu 2 Polskiego Radia w latach 1990-1991)

Data emisji: 14-18.02.2022

Godzina emisji: 12.45

Czytaj także

Sławiński: jubileusz skłania mnie do pośpiechu

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2015 14:21
- Lista moich dzieł zamierzonych jest imponująca, a zrealizowanych dość szczupła - mówił w Dwójce Adam Sławiński, który w tym roku obchodzi jubileusz 80-lecia urodzin.
rozwiń zwiń
Czytaj także

George Crumb. Wizjoner muzyki

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2022 23:00
Partytura, niczym średniowieczny rękopis, była dla niego nie tylko zapisem dźwięków, lecz także obrazem pełnym symboli. Instrumenty, takie jak czelesta, sitar czy harmonika szklana, zestawiał z fortepianem, wiolonczelą czy perkusją; proponował muzykom, by śpiewali do fletu, jednocześnie na nim grając, albo by muzycy kwartetu smyczkowego grali na kieliszkach wypełnionych wodą...
rozwiń zwiń