Krzysztof Pastor: taniec klasyczny to żmudna praca, czasami mówimy, że to "rzeźbienie"

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2022 13:15
- W tańcu klasycznym konieczna jest precyzja, a jeżeli mówimy o sylwetce czy warunkach fizycznych, kanony są bardzo wymagające - mówił w "Zapiskach ze współczesności" Krzysztof Pastor, tancerz, choreograf, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.
Krzysztof Pastor
Krzysztof PastorFoto: Maciej Luczniewski/REPORTER
  • Krzysztof Pastor jest tancerzem i choreografem. Od 2009 roku pełni funkcję dyrektora Polskiego Baletu Narodowego.
  • Podczas swojej kariery tanecznej był solistą m.in. Le Ballet de l’Opéra de Lyon we Francji oraz współtworzył zespół Holenderskiego Baletu Narodowego, z którym później współpracował jako choreograf.
  • Wystawiał balety dla wielu zespołów na całym świecie, m.in. dla Królewskiego Baletu Szwedzkiego, Washington Ballet, Baletu Izraelskiego.

Krzysztof Pastor jest tancerzem i choreografem. Od 2009 roku pełni funkcję dyrektora Polskiego Baletu Narodowego. Artysta podczas swojej kariery tanecznej był solistą Le Ballet de l’Opéra de Lyon we Francji, współtworzył także zespół Holenderskiego Baletu Narodowego, z którym później nawiązał współpracę jako choreograf. Wystawiał balety dla wielu zespołów na całym świecie, m.in. dla Królewskiego Baletu Szwedzkiego, Baletu Teatru Bolszoj w Moskwie, Washington Ballet, Baletu Opery Drezdeńskiej i Baletu Izraelskiego. Jakie były początki jego artystycznej drogi? 

Balet nie był jego pasją

Będąc dzieckiem, bohater "Zapisków ze współczesności" miał, jak wspomina, bardzo dużo energii. - Mój tato lub moja babcia zobaczyli ogłoszenie o naborze do szkoły baletowej. Szczerze mówiąc, gdy byłem dzieckiem, balet nie był moją pasją. Nie było tak, że zobaczyłem przedstawienie baletowe i chciałem koniecznie tańczyć, jak to często bywa. Po prostu zaproponowano mi, czy chciałbym przejść przez egzamin do szkoły baletowej, i na to się zgodziłem - opowiadał Krzysztof Pastor.

11 opuszczonych dni

Podczas egzaminu sprawdzono warunki fizyczne i muzykalność kandydata. - Nie było to dla mnie traumatyczne przeżycie. Trudniejsza była rozmowa z moim przyszłym pedagogiem Piotrem Szultzem, który był zaniepokojony tym, że w trakcie całego roku szkolnego miałem 11 opuszczonych dni. Było to bardzo dużo - opowiadał gość radiowej Dwójki. Codzienny trening i próby są w balecie bardzo ważne. Wedle znanego powiedzenia Nuriejewa, przypisywanego też Barysznikowowi, które przypomniał bohater audycji: "Jeden dzień nieobecności odczuwasz tylko ty, dwa dni - zauważalne są przez pedagoga, a trzy dni nieobecności widzą wszyscy".

"Bardzo lubiłem szkołę baletową"

Do szkoły, już w wieku dziewięciu lat, Krzysztof Pastor dojeżdżał tramwajem. - Bardzo lubiłem szkołę baletową od pierwszej klasy. Być może szkoła baletowa jest trudniejsza dla dziewcząt. Ale nie pamiętam żadnych drastycznych sytuacji, być może świat był inny. Mam świetne wspomnienia i mam wrażenie, że cała nasza klasa była raczej szczęśliwa w naszej szkole baletowej - podkreślił.

Żmudna praca 

Taniec klasyczny to bardzo trudna technika tańca, jak podkreślił gość radiowej Dwójki. - Wymagana jest precyzja, jeżeli mówimy o sylwetce, warunkach fizycznych, kanony są bardzo wymagające. Taniec klasyczny to bardzo żmudna praca, czasami mówimy, że jest to "rzeźbienie", od pierwszego wysunięcia nogi czy plié, czyli przysiadu. W tańcu klasycznym wykręcenie nóg, czyli dość "nienaturalna" pozycja, ma stać się w pewnym momencie naturalna, by nie potrzeba było wkładać w to wiele wysiłku - mówił o balecie gość Dwójki.

Posłuchaj
15:35 2022_09_19 12_44_28_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Krzysztof Pastor o swoich początkach, nauce i pierwszych doświadczeniach jako tancerz (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

15:05 2022_09_20 12_44_45_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Krzysztof Pastor o współpracy z Conradem Drzewieckim w Polskim Teatrze Tańca (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

14:27 2022_09_21 12_46_20_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Krzysztof Pastor o swoich początkach w Holenderskim Balecie Narodowym (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

15:01 2022_09_22 12_44_33_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Krzysztof Pastor o początkach współpracy z zespołem baletowym Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

14:15 2022_09_23 12_45_39_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Krzysztof Pastor o ludziach, którzy odegrali ważną rolę w jego życiu (Zapiski ze współczesności/Dwójka)     

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Przygotowała: Beata Stylińska

Daty emisji: 19-23.09.2022

Godzina emisji: 12.45

djr


Czytaj także

Z Krzysztofem Pastorem o baletowych jubileuszach

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2016 15:02
W "O wszystkim z kulturą" porozmawiamy o balecie, tańcu współczesnym, współczesnej choreografii i o Polskim Balecie Narodowym.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Pastor: bardzo lubiłem tańczyć

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2017 10:30
- Nie mam z tego okresu wspomnienia mordęgi, ale raczej wspomnienie obcowania z muzyką, widzami i innymi artystami. Najważniejszy był ten ułamek sekundy zrozumienia między nami – powiedział Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego i słynny choreograf, który swą karierę rozpoczynał od występów na scenie baletowej.
rozwiń zwiń