Upajający aromat nocy w III Symfonii Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2017 12:23
- Są tu kulminacje rozpalone do białości, które sąsiadują z ustępami niebywałymi, trwającymi w hipnotycznym bezruchu. To była absolutna nowość w muzyce - analizowała arcydzieło Karola Szymanowskiego Teresa Chylińska.
Audio
  • Analiza III Symfonii Karola Szymanowskiego (Spotkania po zmroku/Dwójka)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Shutterstock/Elena Sherengovskaya

Karol Szymanowski 1200.jpg
"Harnasie" i zakopiańskie wesela. Jak pracował Szymanowski?

Redaktor naukowa edycji źródłowo-krytycznej dzieł Karola Szymanowskiego podkreślała wyjątkowość III Symfonii na tle innych utworów impresjonistycznych. - Umiejętność ewokacji muzycznymi środkami ciszy i bezruchu - to właśnie różni muzykę Szymanowskiego od najbardziej dionizyjskich ustępów u Ravela, u którego ruch jest zawsze ukierunkowany linearnie. Tajemnica Szymanowskiego polega na tym, że jego symfonia wynurza się z ciszy, osiąga wielką apoteozę emocji, by znów się w tej ciszy zanurzyć.

W audycji rozkładaliśmy III Symfonię "Pieśń o Nocy" na czynniki pierwsze. Dyrygent Tomasz Bugaj tłumaczył, dlaczego partię solową częściej wykonują głosy sopranowe, zamiast tenorów, dla których kompozytor ją pierwotnie napisał. Śpiewak Ryszard Karczykowski wskazywał na najważniejsze momenty tekstu pieśni i prezentował, w jaki sposób ich znaczenie zmienia melodia. Z kolei dyrygent Henryk Wojnarowski opowiadał o śpiewaczce, która przez wiele lat była etatową wykonawczynią arcydzieła Szymanowskiego, i która pomogła uporać mu się z najtrudniejszym momentem partytury.

Wojciech Michniewski 17.03.2017.JPG
Filharmonicy Wiedeńscy najlepsi w wykonaniu III Symfonii Szymanowskiego

Pierwsze szkice III Symfonii powstały latem i jesienią 1914 roku w Tymoszówce. Szymanowski ukończyl utwór latem 1916 roku. III Symfonia "Pieśń o nocy" op. 27 została przeznaczona na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę. Autorem poematu "Pieśń o nocy" był XIII-wieczny perski poeta i mistyk Dżalaluddin Rumi. Polski przekład tekstu, pióra Tadeusza Micińskiego (na podstawie niemieckiego tłumaczenia), ukazał się w warszawskim miesięczniku "Chimera" w roku 1905. Pełna, kompletna prezentacja III Symfonii odbyła się 3 lutego 1928 roku we Lwowie w interpretacji Stanisławy-Korwin Szymanowskiej oraz chóru i orkiestry pod batutą Adama Sołtysa.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Beata Stylińska

Goście: Teresa Chylińska (redaktor naukowy edycji źródłowo-krytycznej dzieł Karola Szymanowskiego, autorka monografii kompozytora, która opracowała i opublikowała kompletną korespondencję Karola Szymanowskiego); Józef Kański (krytyk muzyczny), Ryszard Karczykowski (tenor) i Anna Lubańska (sopran), oraz dyrygenci Henryk Wojnarowski i Tomasz Bugaj. 

Data emisji: 29.03.2017

Godzina emisji:  21.30

bch/mc

Czytaj także

Karol Szymanowski. Uśmiechem kupował wielbicieli

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2024 05:50
Uważany za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Choć wyrósł w rodzinie ziemiańskiej, jego muzyka na początku XX wieku zawładnęła europejskimi salonami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Harnasie" i zakopiańskie wesela. Jak pracował Szymanowski?

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2017 12:15
- Balet ten Szymanowski pisał w Zakopanem. Pamiętam, że po całym dniu pracy często szedł na wesele góralskie. To było dla niego tak inspirujące przeżycie, że potem pracował nad utworem nieprzerwanie przez kilka dni – o twórczości słynnego polskiego kompozytora mówił w archiwalnym reportażu Piotr Perkowski.
rozwiń zwiń