"Wilhelm Tell" - opowieść o wolności w Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2015 16:30
Potężna partytura, romantyczne libretto i walka o wolność - to wszystko w wielkim dziele Rossiniego, nowej premierze Teatru Wielkiego Opery Narodowe.
Audio
  • Przygotowania do premiery "Wilhelma Tella" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej (Dwójka/Spotkania po zmroku)
Próba dla mediów opery Wilhelm Tell G. Rossiniego w reżyserii Davida Pountneya
Próba dla mediów opery "Wilhelm Tell" G. Rossiniego w reżyserii Davida Pountney'aFoto: PAP/Rafał Guz

W "Wilhelmie Tellu" sielankowe obrazki z życia szwajcarskiego ludu przeplatają się ze scenami ucisku i niedoli. Przeciwko austriackiemu najeźdźcy wybucha bunt, a bohaterem narodowym staje się myśliwy - Wilhelm Tell. Najbardziej znany wątek tej opowieści to strzał głównego bohatera z kuszy w jabłko ustawione na głowie syna.

Spektakl powstał w koprodukcji z Welsh National Opera, Houston Grand Opera oraz Grand Theatre de Geneve. Premiera obecnej inscenizacji odbyła się w Cardiff w 2014 roku. W Teatrze Wielkim Operze Narodowej tytułową partię kreuje Karoly Szemeredy.

W Dwójce o przygotowaniach do premiery opowiedzieli śpiewacy, dyrygent Andriej Jurkiewicz oraz reżyser David Pountney. Zajrzeliśmy także na scenę i zarejestrowaliśmy fragmenty prób. Z audycji można dowiedzieć się, dlaczego w warszawskiej interpretacji "Wilhelma Tella" atrybutem władzy negatywnego bohatera Gesslera jest... wózek inwalidzki.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Przygotowała: Barbara Schabowska

Data emisji: 18.06.2015

Godzina emisji: 21.30

mg/mc

Czytaj także

Opera w czasach kryzysu. Bilet za 700zł?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2015 22:00
- Tyle by kosztował, gdyby Opera Bałtycka w Gdańsku została pozbawiona wsparcia publicznego – powiedział dyrektor Marek Weiss. Dokąd może doprowadzić redukcja budżetów polskich oper?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Don Juan z brukowców w Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2015 14:00
- Gdy ją osądzano, odpowiedziała, że świadomie szła za pożądaniem. To ją czyni kobiecym Don Juanem - mówił reżyser Mariusz Treliński o księżnej Margaret, bohaterce opery "Powder Her Face".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Samotność w operze XXI w. Finał Projektu "P"

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2015 18:00
- "Requiem dla ikony" w poruszający sposób pokazuje samotność Jacqueline Kennedy. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie - recenzowała Ewa Szczecińska operę Katarzyny Głowickiej.
rozwiń zwiń