Włodzimierz Kotoński był jednym z najważniejszych twórców polskiej awangardy muzycznej, kompozytorem pierwszego rodzimego utworu elektroakustycznego "Etiuda konkretna (na jedno uderzenie w talerz)" z 1959 roku. W latach 1974-76 pełnił funkcję naczelnego redaktora muzycznego Polskiego Radia oraz naczelnego dyrektora muzycznego Polskiego Radia i Telewizji. Od 1967 do 1995 był wykładowcą kompozycji w Akademii Muzycznej w Warszawie - wśród jego uczniów znajdują się m.in. Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Stanisław Krupowicz, Tadeusz Wielecki, Edward Sielicki, Jacek Grudzień i Paweł Mykietyn.
- Jedno z najpiękniejszych wspomnień z okresu studiów to zajęcia kompozycji z profesorem Kotońskim - wspominał Jacek Grudzień. - Profesor był bardzo otwarty na nasze odrębne estetyki. W dużej grupie studentów oglądaliśmy wspólnie nasze partytury i rozmawialiśmy o życiu. Czasami wpadali też absolwenci profesora. Ten mały pokój wydawał mi się wtedy centrum wszechświata - mówił ze wzruszeniem.
Pionierów muzyk elektronicznej wspominała także - przez lata związana ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia - reżyserka dźwięku Barbara Okoń-Makowska. - Cała tajemnica pracy w studiu to umiejętność komunikacji z kompozytorem. Bohdan Mazurek umiał zrozumieć ich marzenia i tę umiejętność nam przekazywał - wspominała. - Bardzo interesował się nowinkami technicznymi, ale też nie podążał za narzędziem, zachowywał swój styl - dodała.
Jeden z najlepszych polskich znawców technologii radiowego studia muzyki elektronicznej, współpracował między innymi z Bogusławem Schaefferem, Tomaszem Sikorskim, Lejarenem Hillerem, Kare Kolbergiem oraz, last but not least, z Włodzimierzem Kotońskim. Przede wszystkim jednak stworzył kilkadziesiąt godzin autorskiej muzyki, odznaczającej się oryginalną, wysmakowaną estetyką brzmienia.
O Włodzimierzu Kotońskim mówił także kompozytor Paweł Szymański, a o Bohdanie Mazurku - wydawca nagrań jego muzyki Michał Mendyk.
mm, ac