Wyśpiewać tragizm śmierci z rąk nazistów. Analizujemy dzieło Luigiego Nono

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2014 23:00
- "Il canto sospeso" to kantata powstała do tekstów członków ruchu oporu skazanych na zagładę - mówił w Dwójce muzykolog Krzysztof Kwiatkowski.
Audio
  • Krzysztof Kwiatkowski opowiada o Luigim Nono i kompozycji "Il canto sospeso" (Bariera Dźwięku/Dwójka)
Pacyfikacja powstania w getcie warszawskim w 1943, grupa Żydów pojmanych przez SS
Pacyfikacja powstania w getcie warszawskim w 1943, grupa Żydów pojmanych przez SSFoto: Wikipedia/domena publiczna

"Il canto sospeso" jest jednym z najśmielszych dzieł serializmu lat 50., a zarazem jednym z najbardziej przejmujących świadectw nazistowskich zbrodni wyrażonych w muzyce.

Kompozycja miała swoją premierę w Kolonii 24 października 1956 roku i była szokiem, bo w Niemczech ciągle nie mówiło się wprost o zbrodniach wojennych. Co tak bardzo poruszyło publiczność? - Luigi Nono dotarł do zbioru pożegnalnych listów osób, które poniosły śmierć w walce z nazizmem - opowiadał o genezie utworu Krzysztof Kwiatkowski, autor niewydanej jeszcze monografii włoskiego twórcy. - Był to zbiór tekstów opublikowanych we Włoszech z przedmową Tomasza Manna. Te świadectwa pochodziły z wielu krajów m.in. ZSRR, Grecji, Polski i Włoch - dodawał.

Po premierze, obok głosów zachwytu pojawiła się krytyka zarzucająco Nono zbyt duże zniekształcenie treściowego przekazu. Jak bronił się kompozytor? O tym w nagraniu audycji.

***
Tytuł audycji:
Bariera dźwięku

Autor: Adam Suprynowicz

Gość: Krzysztof Kwiatkowski (publicysta muzyczny)

Data emisji: 7.11.2014

Godzina emisji: 22.45

bch

Czytaj także

Simon Steen-Andersen rozszerza granice muzyki

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2014 10:00
- W moich utworach chodzi o to, żeby elementy wizualne, czy choreograficzne, nie stanowiły osobnej, nałożonej na muzykę warstwy, tylko żeby były z nią zintegrowane. Żeby łączyła je jedna idea - mówił duński kompozytor podczas spotkania ze słuchaczami na festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Schönberg nigdy nie skodyfikował dodekafonii

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2014 16:00
Mity i stereotypy dotyczące muzyki dodekafonicznej podważała w Dwójce doktor Iwona Lindstedt, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Żegnamy pionierów polskiej muzyki elektronicznej

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2014 17:00
- Otwartość na nowe pomysły cechowała go do ostatnich lat - podkreślała Barbara Okoń-Makowska, współpracowniczka Włodzimierza Kotońskiego. To obok Bohdana Mazurka drugi pionier polskiej muzyki elektronicznej, którego pożegnaliśmy w tym roku.
rozwiń zwiń