Pierwszy tom historii muzyki autorstwa znanego muzykologa i dziennikarza Programu Drugiego Polskiego Radia to w przystępny, a zarazem pasjonujący sposób podana wiedza o antycznych i średniowiecznych korzeniach muzyki europejskiej, jej przemianach, o kształtowaniu się nowożytnej harmonii i najważniejszych osobowościach dawnej sztuki dźwięków. Zagadnienia muzyczne rozpatrywane są na równi ze zjawiskami z kręgu filozofii, kultury i sztuki, odsłaniając związki istniejące między tymi dziedzinami, bez popadania w zbytnie uproszczenia, jakie często stanowią cenę popularyzatorskiego podejścia. Kontekst biograficzny i historyczno-kulturowy jest również tłem dla ciekawej analizy wybranych arcydzieł muzyki dawnej, dowodzącej głębokiej wrażliwości estetycznej autora. Pisarstwo Piotra Orawskiego o muzyce cechuje doskonała znajomość aktualnego stanu wiedzy muzykologicznej, wnikliwość, erudycja i niezwykła dbałość o każdy szczegół.
Merytorycznych walorów książki dopełnia bogata dyskografia, uwzględniająca najważniejsze i najciekawsze nagrania utworów z nurtu wykonawstwa historycznego. Atrakcyjnym uzupełnieniem publikacji jest także oryginalna ikonografia obejmująca rzadko prezentowane dzieła sztuki dawnej o tematyce muzycznej, oraz fotografie najsłynniejszych zespołów - polskich i zagranicznych - współcześnie wykonujących repertuar dawny.
Napisałem tę książkę dlatego, że nauczyli mnie jej moi słuchacze i uczniowie. Od dwudziestu pięciu lat staram się na wszystkich antenach Polskiego Radia tłumaczyć, czym jest muzyka, zdając sobie sprawę, że nie można tego fenomenu do końca wyjaśnić. Próbowałem też przez dziesięć lat robić to samo w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Napisanie subiektywnej, własnej historii muzyki nie oznacza ani sekwencji dat, ani sekwencji zdarzeń. Oznacza tylko tyle, co Wittgenstein nazwał faktem. Świat jest wszystkim, co jest faktem. Świat jest ogółem faktów, nie rzeczy . (ze Wstępu Autora).
Lekcje muzyki to znakomita i inspirująca pozycja dla osób, które wkraczają w świat muzyki artystycznej, jak również dla tych, którzy pragną uporządkować swoją wiedzę, a być może nawet ujrzeć ją w odmiennej nieco perspektywie.