Powtórka z Mahlera

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2011 18:00
Maksymalizm czucia, myśli i intelektu, w doznawaniu siebie i świata. Te słowa BOhdana Pocieja w pełni odpowiadają temu, co komponował Gustav Mahler.

   W swojej ostatniej za życia wydanej książce – Romantyzm bez granic - Bohdan Pociej tak rozpoczął rozdział pod wymownym tytułem Muzyka wobec sytuacji granicznych:

Muzykę wielkich kompozytorów XIX wieku przenika m a k s y m a l i z m, znamienny w ogóle dla świato-odczucia romantycznego. Maksymalizm czucia i myśli, intuicji i intelektu, wiary i wiedzy, poznania i działania. Maksymalizm w "pesymizmie" i "optymizmie" Maksymalizm w sztuce, nauce, religii, filozofii. Maksymalizm w poczuciu wolności – indywidualnej i społecznej. Maksymalizm w doznawaniu i przeżywaniu – siebie i świata. Maksymalizm wypowiedzi i ekspresji, opisu i przedstawiania. Maksymalizm apologii, apoteozy i – krytyki.

Te słowa można odnieść w pełni do twórczości Gustava Mahlera, który późnoromantycznej symfonice – bo przecież i jego pieśni w tej kategorii gatunkowej jak najbardziej się mieszczą – nadał walor maksymalizmu w tych wszystkich aspektach, o jakich pisał Bohdan Pociej. 18 maja tego roku minęła setna rocznica śmierci Mahlera. Niedzielny Muzyczny turniej Dwójki jego muzyce i jego osobie poświęcamy.

Zapraszamy o 12.00. Marcin Majchrowski i Piotr Orawski.

22 maja (niedziela), godz. 12:00



Zobacz więcej na temat: Gustav Mahler
Czytaj także

Gustav Mahler: genialny dyrygent tyran

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2011 13:30
18 maja świat muzyczny obchodzić będzie 100. rocznicę śmierci najwybitniejszego symfonika po Beethovenie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

List miłosny Gustava Mahlera

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2011 12:12
W listopadzie 1901 roku, gdy "V Symfonia" Mahlera ukończona była w połowie, słynny kompozytor poznał niezwykle piękną i atrakcyjną kobietę...
rozwiń zwiń