Libretto "Don Carlosa" - osnute na dramacie Schillera - nawiązuje swobodnie do tragicznych losów XVI-wiecznego hiszpańskiego następcy tronu. Prawdziwy Don Carlos cierpiał najprawdopobniej na chorobę psychiczną, a aresztowany i zgładzony został za knucie przeciwko swojemu ojcu, Filipowi II Habsburgowi. Po jego śmierci wytworzyła się jednak romantyczna legenda o życiu infanta. Jego tragiczną historię interpretowano w kontekście okrutnych rządów Inkwizycji, walki Flandrii o uwolnienie się spod krwawego jarzma Hiszpanii oraz nieszczęśliwej miłości do macochy.
Premiera "Don Carlosa" miała uświetnić wystawę światową 1867, jednak okazała się porażką. Opera nie spodobała się cesarzowej Eugeni, śpiewakom i muzykom, wreszcie samej publiczności, która czuła niedosyt z powodu "mało efektownego finału". Pretensje kierowane były do cesarza, że powierzył tak ważną, reprezentacyjną operę zagranicznemu kompozytorowi. Jednak jeszcze tego samego roku opera została wystawiona w londyńskim Covent Garden, gdzie spotkała się z dobrym przyjęciem, podobnie zresztą jak w Bolonii. Ale jej spektakularna kariera rozpoczęła się po II Wojnie Światowej. Dziś "Don Carlos" stanowi żelazną pozycję światowego repertuaru operowego.
Program:
Giuseppe Verdi Don Carlos – opera w pięciu aktach na motywach tragedii Friedricha Schillera
Wyk. Ferruccio Furlanetto, Yonghoon Lee, Simon Keenlyside, Marina Poplavskaya, Anna Smirnova, Chór i Orkiestra Metropolitan Opera, Yannick Nézet-Séguin - dyrygent
18 grudnia (sobota), godz. 18:00