Przez dziesiątki lat uznawano "La Clemenza di Tito" za operę niższego lotu, pisaną w pośpiechu i stanowiącą nawrót do tradycyjnej formy opera seria. Rzeczywiście Mozart skomponował "Łaskawość" w związku z koronacją Leopolda II na króla Czech w roku 1791, a zamówienie od praskiego antreprenera, Domenica Guardasoniego przyszło późno. Nie wydaje się jednak, by kompozytor ukończył dzieło w 18 dni, jak chce legenda.
Istnieją przesłanki, że tematem Tytusa Mozart interesował się już wcześniej (oryginalne libretto Metastazja było opracowane około 40 razy). A poprawki w tekście uczynione przez Caterino Mazzolę zmieniają tradycyjny metastazjański utwór numerowy w pełną dynamiki historię opowiadaną raczej poprzez ansamble, niż arie.
Tytus - cesarz Rzymu - musi stawić czoło miłosnym rozterkom, zamachowi na swe życie, podłości i zawiści oraz zdradzie. Za każdym razem odrzuca osobisty punkt widzenia, po przejmujących monologach podejmuje decyzje nakierowane na dobro poddanych. Porzuca swe plany małżeńskie, gdy dowiaduje się, że wybranka z wzajemnością kocha innego. Wybacza swemu mordercy, wybacza zdrajczyni, która uknuła spisek na jego życie.
Ułaskawiając wszystkich winnych, oświadcza, że woli, by pamiętano go jako władcę nazbyt łaskawego niż nadmiernie surowego i mściwego. I błaga bogów, by przecięli nić jego żywota w dniu, w którym przestanie służyć dobru Rzymu.
Mozartowi z pewnością odpowiadał taki obraz władcy sprawiedliwego i służącego ludziom. Również dziś opera przemawia do słuchaczy. Jest coraz częściej wznawiana i powoli staje się najchętniej grywaną opera seria Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Na "Wieczór operowy" zaprasza Aleksander Laskowski
Program
Wolfgang Amadeus Mozart La Clemenza di Tito
Wyk. Kurt Streit - tenor, Véronique Gens - sopran, Anna Bonitatibus - sopran, Anna Grevelius - mezzosopran, Simona Saturová - sopran, Alex Esposito - bas, Chór i orkiestra Théâtre de la Monnaie, dyr. Ludovic Morlot
(Théâtre de la Monnaie, Bruksela, 16.11.2013)
7 grudnia maja (sobota), godz. 19.00