27 marca, w dniu obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, uruchomiony został wortal poświęcony Jerzemu Grotowskiemu. Dostępny jest pod adresem grotowski.net.
Dariusz Kosińsk, który był gościem Trójkowej audycji Radiowy Dom Kultury wyjaśnił, że wortal zbudowany jest z czterech działów: Encyklopedia, Mediateka, Narzędziownia i Performer.
Encyklopedia to wyczerpująca skarbnica wiedzy na temat biografii i dorobku artystycznego Jerzego Grotowskiego. Znajdą się w niej również informacje na temat współpracowników legendarnego twórcy teatru, jego poprzedników i kontynuatorów. Część ta ma być sukcesywnie rozszerzana.
W dziale Mediateka zostały udostępnione zdjęcia, pliki audio i wideo oraz teksty odnoszące się do działalności Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium, którego współzałożycielem był Grotowski.
Zgodnie ze swoją nazwą, "Narzędziownia" gromadzi materiały pomocne w prowadzeniu własnych badań dotyczących Jerzego Grotowskiego, a także związanych z korzystaniem z zasobów Archiwum i Czytelni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego.
Na wortalu będzie również zamieszczone pismo naukowe "Performer". Na jego łamach będą publikowane materiały źródłowe i opracowania dotyczące Grotowskiego i jego współpracowników oraz teksty na temat teatru.
Dariusz Kosiński podsumowuje, że dookoła Grotowskiego wytworzyła się dziwna atmosfera wtajemniczenia. Wortal jest czymś, co ma to zmienić.
Aby dowiedzieć się więcej, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku, która znajduje się w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie artykułu.
Jerzy Grotowski uważany jest za jednego z największych polskich reformatorów teatru. Pedagog skupił się na pracy z aktorem, formując ideę "aktu całkowitego", o którym mówił: "Jest to akt ogołocenia, zdarcia codziennej maski, eksterioryzacji. Ale nie po to, aby "się pokazać", bo zmieniłoby się to w ekshibicjonizm. Jest to poważny akt ujawnienia się". Założenia te znalazły pełna realizację we współpracy z Ryszardem Cieślakiem nad "Księciem Niezłomnym" oraz w drugim przedstawieniu dzięki, któremu zyskał światowy rozgłos czyli "Apocalypsis cum figuris".
Grotowski stawiał też konkretne wymagania przed reżyserem. Zgodnie z jego zamysłem tekst, który wybiera powinien być dla niego tylko tematem, na podstawie którego buduje coś nowego. Grotowski bronił swojego prawa do ingerencji w tekst, dlatego jego realizacje zazwyczaj znacznie odbiegały od tradycyjnej fabuły. Mówił: "Jeśli chodzi o stosunek do tekstu dramaturgicznego, uważam, że powinien on być dla reżysera tylko tematem, na którego osnowie buduje on nowe dzieło sztuki, jakim jest spektakl". Zgodnie z tym założeniem, każdy jego spektakl był niepowtarzanym widowiskiem.
(mz)