- Doszedłem do Cohena, tego prawdziwego, poprzez Zembatego – wspominał Paweł Sztompke. – Zacząłem zwracać uwagę na tę twórczość. W latach 70. w Londynie ogromnie mnie zaskoczyło, gdy chciałem kupić jego płytę, że Cohen jest mało znany. W Polsce wydawało mi się, że to jeden z najważniejszych pieśniarzy świata.
Również Daniel Wyszogrodzki poznał Cohena poprzez Macieja Zembatego, dzięki któremu w Polsce Leonard Cohen miał zupełnie wyjątkową pozycję.
- W Polsce mogło się zdawać, że Cohen jest wielką światową gwiazdą. Teraz wiemy, że nie był. Dla mnie ukoronowaniem drogi 78-letniego artysty był billboard z wizerunkiem okładki jego najnowszej płyty na nowojorskim Times Square. To jest miara sukcesu.
W krajach europejskich publiczność jest przywyczajona do wyrafinowanej formy piosenki, zatem popularność Cohena w Polsce, Francji i krajach skandynawskich nie dziwi. Natomiast zdobycie rodzimego właściwie rynku Amerykańskiego zajęło artyście wiele lat.
- Tajemnicą Cohena jest to, że wybiera świetne znakomite melodie - zauważył Paweł Sztompke. - Są one dla nas wyjatkowo ważne, bo nawiązują ewidentnie do kultury słowiańskiej. Jego popularność w Polsce wynika także z tego.
Jan Kondrak zetknął się z piosenkami Cohena w wykonaniu szkolnych kolegów. Był to zwrot w życiorysie gościa Dwójki:
- Przedtem myślałem, że piosenki z zacięciem literackim można śpiewać albo pośrodku jak Grechuta, albo bardzo wysoko, tak jak Niemen śpiewał Norwida. Okazało się, że można zastosować inne tempa, inny język – opisujący, beznamiętny. Tego samego roku spotkałem Macieja Zembatego na koncercie w Krośnie. Przez cztery godziny przekonywał nas, że Cohen to najwybitniejszy artysta na świecie.
Niestety, tak nie było… Próbowaliśmy zatem w "Sezonie na Dwójkę" oddać hołd genialnemu Cohenowi i jego polskiemu propagatorowi – Maciejowi Zembatemu. Punktem wyjścia do rozmowy o twórczości (ale i życiu) słynnego piosenkarza była – nowo wydana w Polsce – jego biografia: "Sekretne życie". Autorem książki jest Anthony Reynolds.
W dyskusji wzięli udział znawca i tłumacz utworów Cohena, Daniel Wyszogrodzki, krytyk muzyczny Paweł Sztompke oraz Jan Kondrak z Lubelskiej Federacji Bardów, którzy mówili o fenomenie jego piosenek, będących idealnym połączeniem warstwy literackiej i muzycznej.
Program prowadził Jacek Wakar.