Przybył znikąd. Żegnały go tysiące warszawiaków

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2015 10:00
Pogrzeb Stanisława Moniuszki w 1872 roku wstrząsnął stolicą. Ale wieszczem obwołano go już po pierwszej warszawskiej premierze - spektaklu "Halka" z 1858.
Audio
  • Rozmowa o Stanisławie Moniuszce jako wieszczu narodowym (Poranek Dwójki)
Portret Stanisława Moniuszki pędzla Adolphea Lafossea
Portret Stanisława Moniuszki pędzla Adolphe'a Lafosse'aFoto: Wikipedia/domena publiczna

Przed premierą "Strasznego dworu" w reżyserii Davida Pountney'a w Operze Narodowej (8 listopada) rozmawialiśmy z dr Agnieszką Topolską, autorką pracy zatytułowanej "Mit Stanisława Moniuszki jako wieszcza narodowego".

- O Chopinie mówi się czasem jako o czwartym wieszczu, ale to sposób funkcjonowania Moniuszki w polskiej kulturze nosi takie właśnie znamiona. On przybył do Warszawy z Litwy w 1858 roku i niemal natychmiast okrzyknięty został wieszczem - podkreślał nasz gość. Zdecydowały o tym wątki ludowe i narodowe w jego operach, ale też zmagania z carską cenzurą.

A dlaczego za Moniuszką nie przepadało dwudziestolecie międzywojenne, pokochał go zaś socrealizm?

***

Prowadzi: Piotr Kędziorek

Gość: Agnieszka Topolska (muzykolog)

Data emisji: 3.11.2015

Godzina emisji: 8.35

Materiał wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki"

mm/mg

Czytaj także

Mazurek i polonez - towary eksportowe polskiej muzyki?

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2014 10:00
- Polonez przeniknął do całej Europy, w co piątym utworze Bacha słychać poloneza lub rozwiązania polonezopodobne - mówił w Dwójce wybitny muzykolog prof Mirosław Perz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Na Haiti lepiej niż w Polsce rozumieją Halkę

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2015 12:00
- Fakt, że małżeństwo chłopki Halki i szlachcica Janusza jest niemożliwe, był dla Haitańczyków oczywisty. Trudniej to wyjaśnić współczesnym Polakom - opowiadał Paweł Passini, reżyser niezwykłej inscenizacji opery Moniuszki.
rozwiń zwiń