Prace konserwatorskie nad ołtarzem Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie trwają od roku 2015. Teraz ten proces wchodzi w kolejną fazę. Specjaliści zajmą się najważniejszymi scenami szafy głównej - Zaśnięcia oraz Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W tym celu zbudowano przed ołtarzem specjalną konstrukcję, dzięki której liczące ponad 500 lat rzeźby pozostają w niezmienionych warunkach, a turyści mogą podglądać prace konserwatorów.
- Konserwujemy wszystkie rzeźby szafy głównej - mówi Jarosław Adamowicz, kierownik prac badawczych i konserwatorskich ołtarza Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie. - Mamy rozłożony ołtarz na kawałki, mówiąc brutalnie.
Prof. Ireneusz Płuska podkreśla, że konserwacja nie polega tylko na odnawianiu i działaniach zabezpieczających. - Tu, przy tym obiekcie, jest więcej nauki niż samej pracy - mówi. Osoby, które pracują przy obiekcie, muszą bowiem odczytać, jakimi technikami pracował Wit Stwosz i jakich farb czy gruntów używał.
***
Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki
Przygotowała: Magdalena Zbylut
Goście audycji: Jarosław Adamowicz (kierownik prac konserwatorskich ołtarza Wita Stwosza), Maria Rogórz (kierownik Zakładu Chemii i Fizyki Konserwatorskiej ASP w Krakowie), Grażyna Korpal i Ireneusz Płuska (z Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki)
Data emisji: 1.07.2019
Godzina emisji: 15.00
am/bch