Teatr Osterwy i Gardzienice wspólnie wystawiają XVI-wieczne misterium

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2022 11:00
- Spotkanie dwóch zespołów, nadzwyczajna synergia, zderzenie muzyki komponowanej i zabytków muzycznych odtwarzanych na instrumentach rekonstruowanych - to tworzywo spektaklu, to przestrzeń, w której rodzi się nasze przedstawienie – mówił w Dwójce reżyser Jarosław Gajewski o inscenizacji pt. "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Premiera 9 kwietnia w Lublinie.
Premiera teatralna Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim to koprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice.
Premiera teatralna "Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to koprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice".Foto: mat. prasowe

"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to szesnastowieczne misterium rezurekcyjne Mikołaja z Wilkowiecka. Utwór doczekał się adaptacji wielu wybitnych twórców polskiego teatru - m.in. Leona Schillera czy Kazimierza Dejmka.

- Jedno z tych nazwisk łączy się z podstawową inspiracją do tej pracy - mówił Jarosław Gajewski. - Byłem przez kilka lat aktorem w zespole Kazimierza Dejmka, potem miałem to szczęście, że uczestniczyłem w przedstawieniu Piotra Cieplaka, który dwukrotnie realizował "Historyję", a jedną z tych inscenizacji przeniósł do telewizji.

Fuzja Teatru Osterwy z "Gardzienicami"

Obecnie powstająca wersja spektaklu - w reżyserii Jarosława Gajewskiego i adaptacji Patryka Kenckiego - to wspólne dzieło Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i działającego na Lubelszczyźnie Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice". Jednocześnie jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie, które łączy pracę aktorów teatru repertuarowego z doświadczeniem artystów wykorzystujących nowatorskie praktyki teatralne.

- Doszło do fuzji teatru stacjonarnego, instytucjonalnego z teatrem, który uznawaliśmy za rodzaj obrzeży teatralnych, notabene teatrem światowej sławy i zespołem, który ma szczególne doświadczenie w poszukiwaniu - jak mówił Staniewski (założyciel "Gardzienic" – przyp. red.) w latach 70. - naturalnego środowiska teatru - podkreślał Jarosław Gajewski.

Fidele kolanowe i suki biłgorajskie

Reżyser zaznaczył, że praca nad spektaklem rozpoczęła się od jego warstwy muzycznej.

- Pracę zaczynamy od rozmowy o muzyce, dlatego że język - który jest trudnością, a jego poznawanie jest naszym obowiązkiem - wymaga swojego brzmienia. Poszukiwanie go rozpoczynamy od studiów nad zabytkami muzycznymi tego okresu. Profesor Maria Pomianowska gra na instrumentach rekonstruowanych, na fidelach kolanowych, na rozmaitych formach suki biłgorajskiej - zdradził reżyser. - Muzyczność mowy, tworzenie tej mowy, odnoszenie jej do równych aspektów intonacyjnych współczesnej polskiej mowy, to są rzeczy, którymi się zwykle zajmujemy, zanim zstępujemy w głąb dramatu - wyjaśniał.

Mikołaj z Wilkowiecka - autor szesnastowiecznego misterium rezurekcyjnego - to rówieśnik Szekspira, porównywany z nim też w kontekście rozwoju dramatu i teatru. "Historyja…" do XIX wieku była najczęściej wystawianą polską sztuką.

Premiera najstarszego zachowanego polskiego misterium będzie miała miejsce w sobotę, 9 kwietnia, w Teatrze Osterwy w Lublinie.

Posłuchaj
14:16 Dwojka_Poranek_Dwojki 2022_04_06-09-34-27.mp3 "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" na dwa teatry (Poranek Dwójki)

 

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Jarosław Gajewski (aktor, reżyser teatralny)

Data emisji: 6.04.2022

Godzina emisji: 9.30

mg

Czytaj także

"Gdy był wiedźmą, to dzieci się jej bały i jednocześnie się śmiały". Jarosław Gajewski o Wiesławie Gołasie

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 17:00
- W środowisku słynął z tego, że potrafił zagrać wszystko, tryskał inwencją, uwielbiał pracować. Dar wyrażania siebie, różnych rzeczy, które są poza człowiekiem, były jego udziałem  - tak na antenie Dwójki Wiesława Gołasa wspominał aktor Jarosław Gajewski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prof. Jarosław Gajewski: każde słuchowisko jest edukacyjną przygodą

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 11:30
W Zamościu trwa święto twórczości teatralnej radiowej i telewizyjnej "Dwa Teatry", w czasie którego prezentowane są dzieła Teatru Polskiego Radia i Telewizji Polskiej z dwóch ostatnich lat. W "Kulturalnej Jedynce" rozmawialiśmy z prof. Jarosławem Gajewskim o dwudziestej, jubileuszowej edycji festiwalu oraz o magii radiowych słuchowisk. 
rozwiń zwiń