Piotr Sobociński – operator filmów, które powstają przy świecach

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2024 11:17
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE jak co roku zgromadził setki wybitnych twórców kina z całego świata. Jednym z nich jest znakomity operator filmowy Piotr Sobociński, który stoi za takimi obrazami, jak m.in. "Cicha noc", "Bogowie", a także "Kos", który był kręcony niemal wyłącznie przy... świecach.
Piotr Sobociński to znakomity operator filmowy, który stoi za takimi obrazami, jak m.in. Cicha noc, Bogowie, a także Kos
Piotr Sobociński to znakomity operator filmowy, który stoi za takimi obrazami, jak m.in. "Cicha noc", "Bogowie", a także "Kos"Foto: PAP/Paweł Skraba

Jednym z gości 32. Festiwalu EnergaCAMERIMAGE w Toruniu był również Alfonso Cuarón - meksykański reżyser, pięciokrotny zdobywca Oscara, twórca serialu "Sprostowanie", a prywatnie - bliski znajomy Piotra Sobocińskiego.


Posłuchaj
06:08 Poranek Camerimage 2024_11_21-08-11-59.mp3 Piotr Sobociński o języku filmowym i roli światła w kinie (Poranek Dwójki)

Poszukiwanie prawdy w filmie

- Alfonso przyjaźnił się z moim tatą [Piotrem Sobocińskim seniorem - przyp. red.]. Jego operator, czyli Emmanuel Lubezki, to też był jego dobry przyjaciel. Utrzymujemy kontakt. Niedawno opowiedział mi piękną historię, jak kręcił z moim tatą reklamę w Vancouver. Latali awionetką, szukając we fiordach tamtejszych wielorybów. Kiedy zaczęło im się kończyć paliwo, wylądowali na jednym z fiordów, żeby uciąć sobie drzemkę. I w momencie, kiedy się położyli, nagle usłyszeli ich dźwięk. Alfonso mówił, że to był najwspanialszy moment w jego życiu - zdradził operator filmowy.

Jego zdaniem filmowy język, który Cuarón stworzył z Lubezkim, polega na "szukaniu prawdy". - Fakt, że postanowił mi opowiedzieć tę historię, a nie jakieś nowinki techniczne i to, jak było kręcone "Sprostowanie", pokazuje, co się liczy: trzeba mieć oczy otwarte, mieć wrażliwość na to, co dzieje się dookoła, żeby potem móc te uczucia przekazać na ekranie. To jest coś, czym się kieruje w swojej twórczości Cuarón, ale tym samym kieruję się ja - podkreślił Piotr Sobociński.

Czytaj też:

Praca ze światłem

W pracy operatora filmowego niezwykle ważnym narzędziem jest światło. Wrażliwość na światło, jego rozumienie to pierwszy krok do sukcesu kina.

- Myślę, że to jest coś, co łączy wszystkich operatorów. Jeśli się nie kocha światła, nigdy nie będzie się operatorem. To jest niesamowita materia, bo z każdym kolejnym filmem wiem, że nic nie wiem. To nie jest tak, że to się staje łatwiejsze, bo to cały czas jest praca, jak formować światło, ale też jak go nie używać. Bo czasem się nagle okazuje, że im mniej światła, tym lepiej. Trzeba być w dobrym miejscu, w dobrym czasie i dobrze się ustawić do tego światła, które jest prawdziwe i najczęściej - najpiękniejsze - powiedział.

"Kos" - film, który powstał przy świecach

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE to miejsce, gdzie twórcy kina nie tylko mogą porozmawiać o swoich produkcjach. To również okazja do wymiany technicznych nowinek i obejrzenia nowoczesnego sprzętu.

- Możemy dotknąć go, poznać i wiedzieć, jakie możemy mieć narzędzia, żeby kreować obraz. Ale możemy też podjąć takie wybór, żeby iść w naturalizm, jak w "Kosie". To jest film, który – dzięki temu, że miałem bardzo czułe kamery i jasne obiektywy – został zrobiony prawie wyłącznie przy świeczkach. Miałem do wyboru mniejsze i większe świeczki, jednoknotowe i dwuknotowe. W zdecydowanej większości nocnych scen ten film został zrealizowany za pomocą takich właśnie narzędzi - zdradził rozmówca Małgorzaty Wosiek.

- Największym wyzwaniem w pracy nad "Kosem" była walka ze światłem - wyjaśnił twórca. - Film dzieje się w większości w nocy, a my kręciliśmy go w czerwcu i lipcu, czyli w czasie, kiedy noce w roku są najkrótsze. W związku z tym musieliśmy całą scenografię, cały nasz dworek, obudować gigantycznymi namiotami. Na zewnątrz, w tych namiotach, byli aktorzy, palił się ogień. I to wszystko jest, proszę państwa, oszustwo, bo ten film był kręcony w dzień - wyznał Piotr Sobociński.

Celem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE jest uhonorowanie i nagrodzenie największych osiągnięć w dziedzinie zdjęć filmowych, telewizyjnych i teledysków. Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Radio.

***

Przygotowała: Małgorzata Wosiek

Data emisji: 21.11.2024

Godzina emisji: 8.10

Materiał wyemitowano w audycji "Poranek Dwójki".

am/pg

Czytaj także

Festiwal Camerimage - branżowy i otwarty na publiczność

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2024 17:35
- Gośćmi Festiwalu Camerimage od ponad 30 lat są twórcy, których często nie znamy z nazwiska, ale ich praca jest widoczna we wszystkich najważniejszych tytułach filmowych. W kinie głównym przekazem jest obraz, a tymi, którzy go malują światłem i cieniem są operatorzy/operatorki - mówił w Dwójce Kazimierz Suwała, szef Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage w Toruniu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Rust". Światowa premiera i hołd dla operatorki Halyny Hutchins na festiwalu Camerimage

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2024 10:20
- To swoisty hołd dla Halyny Hutchins, która należała do społeczności festiwalu Camerimage, która szanowała ten festiwal i która marzyła o tym, żeby jej film znalazł się kiedyś w programie tego festiwalu - mówił w dniu światowej premiery filmu "Rust" Roman Tondel, rzecznik 32. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE w Toruniu.
rozwiń zwiń