Ensemble del Passato "Lucrezia, 1623" - wirtuozowska muzyka sprzed 400 lat

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2024 10:44
Zespół Ensemble del Passato realizuje misję wyszukiwania muzycznych starodruków i rękopisów, by przywrócić je współczesnym słuchaczom w samodzielnie dokonanych aranżacjach. Owocem tej pracy jest album "Lucrezia, 1623", którym przenoszą nas w świat królów, uczt, romantycznej miłości i obłędu w klasztornych murach.
Ensemble del Passato
Ensemble del PassatoFoto: Mat. pras.

Ensemble del Passato specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej. Jednakże jego członkowie: Anna Budzyńska (wokal), Maciej Kończak (historyczne gitary improwizujące) i Henryk Kasperczak (lutnie) mają apetyt na znacznie więcej! Łączą historyczną wiedzę i klasyczne umiejętności wirtuozerskie z jazzowymi improwizacjami, niecodzienną energią i pomysłowością.


Posłuchaj
14:39 Poranek Dwójki 2024_12_03-08-10-51.mp3 Anna Budzyńska o albumie "Lucrezia, 1623" (Poranek Dwójki)

Lucrezia Vizzana - mniszka z muzycznym zacięciem

Album "Lucrezia, 1623" stanowi kolejną odsłonę cyklu "Muzyka sprzed 400 lat". Płyta jest hołdem dla bolońskiej mniszki Lucrezii Orsiny Vizzany - jednej z nielicznych kobiet zajmujących się w swojej epoce kompozycją, której religijna twórczość posiada jednak cechy wirtuozowskiej muzyki świeckiej.

- To ciekawa i nietypowa postać. Wielu potomków znaczniejszych rodów trafiało w tamtym czasie do klasztorów w momencie, kiedy zabrakło ich rodziców. To jest właśnie przykład Lucrezii. W klasztorze w Bolonii została bardzo dobrze wykształcona muzycznie i już w dorosłym wieku wydała zbiór, z którego my skorzystaliśmy - mówiła Anna Budzyńska.

Czytaj też:

Niestety, bolońska mniszka wydała tylko jeden zbiór skomponowanych przez siebie utworów. - Ich wydanie odbyło się w atmosferze skandalu, bo mniszki w tamtym czasie mocno ze sobą rywalizowały, również na polu muzycznym. Interweniowały władze kościelne, odezwały się możne rody, z których pochodziły owe mniszki i suma summarum Lukrecja zaprzestała twórczości kompozytorskiej. Przypłaciła to wszystko obłędem - wyjaśniła śpiewaczka.

Muzyka sprzed czterystu lat

Oprócz utworów Lucrezii Orsiny Vizzany na krążku znalazły się także kompozycje Giovanniego Girolama Kapsbergera, niemiecko-włoskiego wirtuoza lutni i chitarrone, a także Giovanniego Stefaniego, który pojawił się we wcześniejszych albumach.

- Nasza seria ma pokazywać muzykę sprzed czterystu lat, która często jest marginalizowana, bo nie do końca wiadomo, co z nią zrobić. Są to piosenki zwrotkowe, więc nie zawsze wydają się atrakcyjne dla wykonawców. Ale możemy bardzo dużo zrobić w zapisach. Mamy podaną jedynie melodię głosu i szyfry dotyczące sugestii harmonicznych – jeszcze sprzed basu cyfrowanego. Na szczęście na pokładzie mamy Henryka Kasperczaka, który jest muzykologiem i potrafi rekonstruować te utwory. Cała muzyka opiera się na improwizacji, więc wykonujemy główną melodię, a potem mamy niepowtarzalną szansę odtworzyć tę muzykę na żywo, więc mamy taką swoją wewnętrzną zabawę - zdradziła Anna Budzyńska.

Gościnny udział Agnieszki Budzińskiej-Bennett

Oprócz członków grupy Ensemble del Passato na krążku możemy usłyszeć inną znakomitą śpiewaczkę Agnieszkę Budzińską-Bennett. - Agnieszka, jako świetna wykonawczyni głównie muzyki średniowiecznej, przyjęła nasze zaproszenie do projektu i śpiewa ze mną duety. Dzięki jej udziałowi mogliśmy wykonać więcej utworów - podkreśliła artystka.

Premiera albumu już 12 grudnia, a przedpremierowo można posłuchać go 3 grudnia podczas koncertu w klubie Jassmine. Płyta objęta została patronatem Programu 2 Polskiego Radia.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Gość: Anna Budzyńska (sopranistka)

Data emisji: 3.12.2024

Godz. emisji: 8.10

am/pg

Czytaj także

Anna Szostak: wykonawca jest artystą i ma prawo do swojej interpretacji

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2024 15:22
- Fantastycznie jest móc pracować z żyjącymi kompozytorami, bo człowiek się od nich uczy. Jednak to są różne osobowości. Jedni wręcz czekają na propozycje wykonawcze, a niektórym trudno zrozumieć, że wykonawca też jest artystą - mówiła w Dwójce Anna Szostak, znakomita dyrygentka i założycielka Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbigniew Pilch: barok jest mi genetycznie bliski [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2024 12:26
- Jestem protestantem. W naszych kościołach muzyka dawna, np. Bach, szczególnie w śpiewach kościelnych jest gdzieś tam obecna. Barok był więc dla mnie ważny od dziecka, można wręcz powiedzieć, że był genetycznie ważny - mówił w Dwójce wirtuoz skrzypiec Zbigniew Pilch.
rozwiń zwiń