Płyta ta jest echem festiwalu, który od 2017 roku przywraca do życia koncertowego znakomitą kameralistykę Wajnberga, osadzając ją w szerokim kontekście osiągnięć kompozytorów o żydowskich korzeniach. Doświadczenie emigracji w zawierusze XX-wiecznych totalitaryzmów, skomplikowana tożsamość i powracające inspiracje muzyką aszkenazyjską są elementami wspólnymi dla twórczości wielu kompozytorów, ale u Wajnberga tworzą charakterystyczną, fascynującą złożoność. - Myślę, że wielość kontekstów i jego skomplikowana tożsamość to coś, z czym my współcześnie możemy się bardzo łatwo zidentyfikować - mówiła Ania Karpowicz.
Jak podkreślił pianista Marek Bracha, dla kuratorów festiwalu WarszeMuzik istotne było, żeby właśnie w tym roku Mieczysław Wajnberg znalazł swoje szczególne miejsce, zarówno podczas koncertów sierpniowych w Warszawie, jak i na płycie, będącej efektem pracy festiwalowej.
Zobacz: kuratorzy Anna Karpowicz i Marek Bracha o trzeciej odsłonie festiwalu muzyki kameralnej WarszeMuzik>>>
Nagraniom młodzieńczych, warszawskich Mazurków z 1933 roku, Arii napisanej w 1942 roku w Taszkiencie na wieść o likwidacji getta w Warszawie, a także Koncertowi Fletowemu zawierającemu zadziorny, miejski walczyk z przedwojennego "Kercelaka", towarzyszą nagrania terenowe z kamienic-ostańców, ostatnich pozostałości po żydowskiej Warszawie. Na płycie usłyszymy flecistkę Anię Karpowicz, pianistę Marka Brachę oraz kwintet smyczkowy Hashtag Strings z warszawską muzyką Mieczysława Wajnberga.
Dlaczego akurat te utwory artyści wybrali na swoją płytę? I z jakiego powodu nagrali ją jedynie na płycie winylowej? O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadzi: Paweł Siwek
Goście: Ania Karpowicz (flecistka), Marek Bracha (pianista)
Data emisji: 23.12.2019
Godzina emisji: 8.30