Leitmotivem tegorocznej "Warszawskiej Jesieni" są klawiatury – amplifikowanych klawesynów, komputerów, syntezatorów i oczywiście fortepianów. Dziś trudno uwierzyć, że w XIX wieku ten poczciwy instrument naprawdę zrewolucjonizował muzykę. A to dlatego, że był najgłośniejszy i najbardziej wielogłosowy. Orientacja ilościowa da o sobie znać także na Warszawskiej Jesieni. Chociażby w monumentalnych i cudownie hałaśliwych kanonach litewskiego minimalisty Rytisa Mažulisa, teoretycznie przeznaczonych nawet na kilkadziesiąt fortepianów i klawesynów, w praktyce zaś wykonywanych przez komputer. Ciężkich, hipnotycznych brzmień nie zabraknie też w multiklawiaturowych koncertach postminimalistycznej szkoły haskiej: Louisa Andriessena (17.09) oraz jego uczniów: Martijna Paddinga (23.09) i Cornelisa de Bondta (25.09). Wątek niderlandzki podkreślony zostanie występem Orkestr de ereprijs (23.09). Najważniejsza, obok Asko Ensemble oraz Schönberg Ensemble, taneczno-awangardowa maszyna z Holandii wykona między innymi nową kompozycję Jerzego Kornowicza pod wiele obiecującym tytułem Sceny z Bułhakowa.
Bardziej kameralne, wyciszone, intymne oblicze klawiatury dało o sobie znać w poniedziałek - w kompozycjach niemieckich (Isabel Mundry), austriackich (Beat Furrer) i włoskich (Marco Stroppa) sonorystów, które zinterpretowało „dziecko” Warszawskiej Jesieni, czyli międzynarodowy, młodzieżowy zespół European Workshop for Contemporary Music (20.09). Zresztą klawaiaturowa "Warszawska Jesień" przypomina, że w kraju Chopina nie brakowało i nie brakuje oryginalnych wizjonerów klawiatury, jak choćby legendarna klawesynistka Elżbieta Chojnacka, mistrz niuansowej improwizacji Szabolcs Esztényi albo pionierzy polskiego minimalizmu Tomasz Sikorski i Zygmunt Krauze (17.09). Czy do tego grona dołączy w tym roku Wojciech Ziemowit Zych? W każdym razie jego monumentalna, godzinna Różnia, skomponowana dla fortepianowo-perkusyjnego ansamblu Kwadrofonik zapowiada się jako jedna z najciekawszych premier Festiwalu (22.09).
Koncerty Warszawskiej Jesieni na antenie Dwójki:
Louis Andriessen Haags Hakkûh
Tomasz Sikorski Omaggio (in memoriam Jorge Luis Borges)
Zygmunt Krauze Listy (zamówienie WJ)
Ondřej Adámek Dusty Rusty Hush
Wyk. Helena Bugallo, Amy Williams, Anna Górecka, Magdalena Lisak, Iwona Mironiuk, Małgorzata Walentynowicz - fortepiany; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Reinbert de Leeuw - dyrygent
17 września (piątek), godz. 19:30
***
Prasqual YMORH
Marco Stroppa élet...fogytiglan
Isabel Mundry Le Silence - Tystnaden
Beat Furrer Koncert na fortepian i zespół
Wyk. Stefan Wirth - fortepian; European Workshop for Contemporary Music, Rüdiger Bohn - dyrygent
20 września (poniedziałek), godz. 19:30
***
Wojciech Ziemowit Zych Różnia
Wyk. Kwadrofonik
22 września (środa), godz. 22:00
***
Aleksandra Fol One Day God Will Return
Cristian Lolea 2010
Marco Nikodijevič sadness untitled
Jerzy Kornowicz Sceny z Bułhakowa (zamówienie WJ)
Martijn Padding I Koncert na fisharmonię i orkiestrę
Richard Ayres No. 44 (diary pieces)
Wyk. Dirk Luijmes - fisharmonia, Joanna Freszel, Ewelina Siedlecka - soprany, Katarzyna Krzyżanowska - mezzosopran; Orkest de Ereprijs, Wim Boerman - dyrygent
23 września (czwartek), godz. 19:30
***
Claude Vivier Hiérophanie
Mauricio Kagel In der Matratzengruft
Wyk. Vanessa Barkowski - głos, Markus Brutscher - tenor; Musikfabrik, Emilio Pomárico - dyrygent
24 września (piątek), godz. 19:30
***
Nikołaj Obuchow Le Livre de la vie: Préface
Cornelis de Bondt Karkas
Wyk. Agata Zubel - sopran, Andrew Watts - kontratenor, Bartosz Urbanowicz - bas; Sinfonia Varsovia, Etienne Siebens - dyrygent; Jan Panis - live electronics
25 września (sobota), godz. 19:30