Polskie krainy na klarnet kontrabasowy

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2021 10:00
Kilka dni temu miała miejsce premiera solowego albumu Michała Górczyńskiego. „Regions” to próba przeniesienia skocznych ludowych melodii na klarnet kontrabasowy. Na płycie Górczyńskiego improwizacje zmieniają się w wielowarstwowe formy, a klarnet kontrabasowy staje się kilkoma instrumentami naraz. Jak do tego doszło?
Audio
  • Michał Górczyński o płycie Regions (Dwójka/Poranek Dwójki)
Michał Górczyński
Michał GórczyńskiFoto: Tomasz Poręba

- To rodzaj monodramatu. Ciągły dialog wewnętrzny – mówił o materiale na płycie autor. – To moje opracowanie muzyki ludowej na klarnet kontrabasowy solo. Zresztą, tak jak słychać na płycie „Krainy”/”Regions”, jest tam nie tylko klarnet kontrabasowy zupełnie solo, ale przygotowałem również coś w rodzaju „taśmy”, z którą współgram. Klimat, w który wchodzę, grając i improwizując na klarnecie, daje mi właśnie ta „taśma”. Zupełnie inna w każdym z utworów. Budowałem ją tylko przy użyciu klarnetu kontrabasowego.

Album jest efektem półrocznego stypendium, które Michał Górczyński otrzymał z MKiDNiS. Jego założeniem było nie tylko opracowanie tradycyjnych polskich melodii na klarnet kontrabasowy, ale i koncerty oraz cykl wykładów poświęconych kompozycji i grze. W swoim projekcie Górczyński łączy doświadczenie muzyka współczesnego z grającym szeroko pojętą muzyka tradycyjną i etniczną.

- Chodziło o połączenie dwóch światów: muzyki tradycyjnej ze światem muzyki współczesnej i bagażem doświadczeń związanym z technikami współczesnymi – mówił Michał Górczyński. – Karnet daje możliwość jednoczesnego śpiewania i grania wielodźwięków. Można to wszystko wzbogacić takimi technikami jak „slapy” czyli uderzanie językiem. Kiedy robi się to w odpowiednim tempie, słuchacz ma wrażenie, że gra kilka instrumentów naraz. Dobrym przykładem jest tu gra saksofonisty Evana Parkera.

Michał Górczyński-Buba Badije Kuyateh fot. Agnieszka Markiton.jpg
Górczyński: Kryzys warunkuje rozwój

Górczyński korzystał z autorskiej metody, którą wykorzystywał przede wszystkim w projekcie „Muzyce do języków”, gdzie pisał muzykę do poszczególnych języków świata (reprezentowanych przez poezję), odkrywając w nich różne poziomy inspiracji. Obrazy, proponowane przez poetów, własne wyobrażenie o danej grupie etnicznej oraz sama melodia języka wskazywały mu drogę do napisania konkretnej muzyki. Jak ta metoda została przełożona na pracę nad „Regions”?

- Najpierw gram sobie dany temat z regionu np. Rzeszowskiego. Wsłuchuję się w niego. Ten temat, ze względu na swoje tempo, rodzaj ekspresji, podpowiada mi jakiego rodzaju techniki trzeba użyć. 

***

Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Data emisji: 2.10.2021

Godzina emisji: 8.10


Czytaj także

"Uroboros" Pawła Szamburskiego

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2021 16:00
Znany m.in. z Bastarda Trio czy wytwórni LADO Paweł Szamburski dopiero co wydał swoją drugą solową płytę! „Uroboros” to odwołanie do najważniejszych rytuałów przejścia w cyklu życia człowieka. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka o cyklu natury i Chopin ludowym uchem

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2021 06:00
O nowym albumie grupy Bastarda we współpracy z chórem uniwersyteckim SWPS rozmawialiśmy z Pawłem Szamburskim. Wspomnieliśmy także zmarłą niedawno wyśmienita śpiewaczkę kurpiowską - Zofię Warych. A w związku z rozpoczynającym się właśnie Konkursem Chopinowskim sprawdziliśmy, co o twórczości polskiego kompozytora myślą wiejscy muzykanci.
rozwiń zwiń