Polskie krainy na klarnet kontrabasowy

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2021 10:00
Obserwuj nas na Google News
Kilka dni temu miała miejsce premiera solowego albumu Michała Górczyńskiego. „Regions” to próba przeniesienia skocznych ludowych melodii na klarnet kontrabasowy. Na płycie Górczyńskiego improwizacje zmieniają się w wielowarstwowe formy, a klarnet kontrabasowy staje się kilkoma instrumentami naraz. Jak do tego doszło?
Audio
1 plik
  • Michał Górczyński o płycie Regions (Dwójka/Poranek Dwójki)
Michał Górczyński
Michał GórczyńskiFoto: Tomasz Poręba

- To rodzaj monodramatu. Ciągły dialog wewnętrzny – mówił o materiale na płycie autor. – To moje opracowanie muzyki ludowej na klarnet kontrabasowy solo. Zresztą, tak jak słychać na płycie „Krainy”/”Regions”, jest tam nie tylko klarnet kontrabasowy zupełnie solo, ale przygotowałem również coś w rodzaju „taśmy”, z którą współgram. Klimat, w który wchodzę, grając i improwizując na klarnecie, daje mi właśnie ta „taśma”. Zupełnie inna w każdym z utworów. Budowałem ją tylko przy użyciu klarnetu kontrabasowego.

Album jest efektem półrocznego stypendium, które Michał Górczyński otrzymał z MKiDNiS. Jego założeniem było nie tylko opracowanie tradycyjnych polskich melodii na klarnet kontrabasowy, ale i koncerty oraz cykl wykładów poświęconych kompozycji i grze. W swoim projekcie Górczyński łączy doświadczenie muzyka współczesnego z grającym szeroko pojętą muzyka tradycyjną i etniczną.

- Chodziło o połączenie dwóch światów: muzyki tradycyjnej ze światem muzyki współczesnej i bagażem doświadczeń związanym z technikami współczesnymi – mówił Michał Górczyński. – Karnet daje możliwość jednoczesnego śpiewania i grania wielodźwięków. Można to wszystko wzbogacić takimi technikami jak „slapy” czyli uderzanie językiem. Kiedy robi się to w odpowiednim tempie, słuchacz ma wrażenie, że gra kilka instrumentów naraz. Dobrym przykładem jest tu gra saksofonisty Evana Parkera.

Michał Górczyński-Buba Badije Kuyateh fot. Agnieszka Markiton.jpg
Górczyński: Kryzys warunkuje rozwój

Górczyński korzystał z autorskiej metody, którą wykorzystywał przede wszystkim w projekcie „Muzyce do języków”, gdzie pisał muzykę do poszczególnych języków świata (reprezentowanych przez poezję), odkrywając w nich różne poziomy inspiracji. Obrazy, proponowane przez poetów, własne wyobrażenie o danej grupie etnicznej oraz sama melodia języka wskazywały mu drogę do napisania konkretnej muzyki. Jak ta metoda została przełożona na pracę nad „Regions”?

- Najpierw gram sobie dany temat z regionu np. Rzeszowskiego. Wsłuchuję się w niego. Ten temat, ze względu na swoje tempo, rodzaj ekspresji, podpowiada mi jakiego rodzaju techniki trzeba użyć. 

***

Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Data emisji: 2.10.2021

Godzina emisji: 8.10


Czytaj także

"Uroboros" Pawła Szamburskiego

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2021 16:00
Znany m.in. z Bastarda Trio czy wytwórni LADO Paweł Szamburski dopiero co wydał swoją drugą solową płytę! „Uroboros” to odwołanie do najważniejszych rytuałów przejścia w cyklu życia człowieka. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka o cyklu natury i Chopin ludowym uchem

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2021 06:00
O nowym albumie grupy Bastarda we współpracy z chórem uniwersyteckim SWPS rozmawialiśmy z Pawłem Szamburskim. Wspomnieliśmy także zmarłą niedawno wyśmienita śpiewaczkę kurpiowską - Zofię Warych. A w związku z rozpoczynającym się właśnie Konkursem Chopinowskim sprawdziliśmy, co o twórczości polskiego kompozytora myślą wiejscy muzykanci.
rozwiń zwiń