Dr Patryk Kencki podsumowuje Rok Romantyzmu Polskiego w teatrze

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2022 10:00
- Jeżeli miałbym coś polecić, to najbardziej interesujące, tak pod względem artystycznym, jak i interpretacji, wydaje mi się sięgnięcie Piotra Cieplaka po "Sen srebrny Salomei" - mówił teatrolog dr Patryk Kencki na antenie radiowej Dwójki. 
W Roku Romantyzmu Polskiego wystawiano m.in. Dziady oraz Ballady i Romanse
W Roku Romantyzmu Polskiego wystawiano m.in. "Dziady" oraz "Ballady i Romanse"Foto: Shutterstock/strelka

Kończy się Rok Romantyzmu Polskiego. W wielu polskich teatrach wystawiono z tej okazji "Ballady i Romanse" Adama Mickiewicza. - Wystawienia te mają bardziej atuty edukacyjne niż artystyczne. Są to spektakle adresowane głównie do młodzieży licealnej z ambicjami pokazania, że dawna poezja nie jest niczym strasznym, że jest atrakcyjna, że porusza problemy istotne dla współczesnego widza - mówił dr Patryk Kęcki.

- To cenne, że zwrócono się do młodzieży, natomiast szkoda, że mało było wśród odczytań takich, które mógłbym uznać, że przybrały one ciekawą formę. Wyróżniał się tu spektakl Magdaleny Drab w Teatrze Maska w Rzeszowie. (…) Ta uzdolniona aktorka, reżyserka i dramatopisarka zdołała stworzyć ciekawy, efektowny scenariusz, było to bardzo niebanalne - podkreślił gość "Poranka Dwójki".

"Ballady i romanse" w ruchu

Zdaniem Kęckiego najciekawszym odczytaniem "Ballad i Romansów" był miniserial teatralny we Wrocławskim Teatrze Pantomimy. - Forma tego teatru opartego na ruchu zmusiła do przetransponowania treści Mickiewiczowskich, został osiągnięty niezwykły efekt. Jest to zresztą spektakl, który jest adresowany do widza w każdym wieku, ale raczej do dorosłego - opowiadał gość radiowej Dwójki.

Kantata Moniuszki "Widma" w Akademii Muzycznej w Poznaniu

Wystawiane były również "Dziady". - Może nie mieliśmy w tym roku tak widowiskowego wystawienia, jak w zeszłym roku "Dziady" Kleczewskiej. Po "Dziady" sięgnął Grzegorz Bral w Zielonej Górze, wystawiając II część w formie obrzędu szamańskiego. Ciekawą rzeczą jest też sięgnięcie po kantatę Moniuszki "Widma" (...) w reżyserii Piotra Kazimierczaka i pod kierownictwem muzycznym Mateusza Ługowskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Dwa razy tylko pokazywane, przygotowane z białoruskimi artystami. Jakkolwiek żadne z tych odczytań nie jest tym, które przyciągałoby tak dużą uwagę - dodał.

"Sen srebrny Salomei" w formie próby performatywnej

W opinii gościa radiowej Dwójki korzystniej niż Mickiewicz "wypada w tym roku Słowacki". - "Sen srebrny Salomei" w reżyserii Piotra Cieplaka w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy jest odczytaniem niebanalnym. Jest oparty na niezwykle interesującej formie próby performatywnej. Jest to spektakl, który ma wielką szlachetność i przez tak krystaliczną formę przepuszczony tekst Słowackiego robi ogromne wrażenie - podkreślił Kencki.

Czytaj także:

Reżyserka: od sensu "Księcia Niezłomnego" dzieli nas kilka barier
62. Kaliskie Spotkania Teatralne. Aktorzy polskich scen zawalczą o nagrody

Posłuchaj
09:58 Poranek-dwojki-kencki 29.12.2022.mp3 Dr Patryk Kencki, teatrolog, podsumowuje Rok Romantyzmu Polskiego w teatrze (Poranek Dwójki)

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Roch Siciński

Gość: dr Patryk Kencki (teatrolog)

Data emisji: 29.12.2022

Godzina emisji: 8.35

djr/kor

Czytaj także

Nowy dyrektor Teatru Ateneum: chcemy rozmawiać z widzem

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2021 11:35
- Program, który będziemy tu realizować formułuję jako: teatr autora i aktora, czyli teatr, który jest oparty na świetnym tekście, a dzięki wspaniałym aktorom na scenie dostaje ciała i duszy - mówił w Dwójce Artur Tyszkiewicz, który od 1 września kieruje Teatrem Ateneum im. Jaracza w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Alicja w Krainie Snów" w Teatrze Ateneum. "Metafizyczny horror, thriller psychologiczny"

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2022 16:30
- Już od ponad stu lat twórcy mierzą się z motywami Alicji. Jest to rzecz z fantastyczną strukturą, dwuwarstwową co najmniej, adresowaną i do dorosłych, i do dzieci. W klasycznych wystawieniach "Alicji" trochę brakowało mi ucieczki od tego bajkowego świata: zazwyczaj są to opowieści dla dzieci albo robi się "Alicję" typowo dla dorosłych, o przemijaniu, umieraniu, odchodzeniu, przejściach - mówił na antenie radiowej Dwójki Wawrzyniec Kostrzewski, reżyser i scenarzysta teatralny oraz telewizyjny.
rozwiń zwiń