Umaniec z kamienną twarzą wysłuchał oskarżenia o przekroczenie w Tate Modern barierki oddzielającej obraz Rothki "Czarne na kasztanowym" i napisanie w dolnym rogu "Vladimir Umanets '12, A potential piece of yellowism" (Vladimir Umanets '12, Potencjalny przykład yellowizmu).
Umańcowi, który od trzech lat mieszka w Wielkiej Brytanii, ale nie ma stałego adresu zamieszkania, odmówiono wyjścia za kaucją z aresztu. Następną rozprawę wyznaczono na wtorek.
Jego adwokat mówił w sądzie, że Umaniec chce odpowiadać w procesie. - Może to cyniczne, ale mój klient może być zadowolony, że będzie mógł, jak sobie tego życzy, dyskutować o sztuce - powiedział David Clark.
Galerię Tate Modern zamknięto na krótko po niedzielnym incydencie. Umaniec przyznał się do swego czynu w wypowiedzi dla poniedziałkowego "Guardiana", ale nie uznał go za przestępstwo. Twierdził, że w ten sposób podniósł wartość malowidła, ponieważ artyści niekoniecznie podpisują się pod tym, co sami stworzyli.
Zdaniem brytyjskiego rzeźbiarza Anisha Kapoora, cytowanego przez gazetę "Daily Telegraph", był to "głupi akt wandalizmu".
***
Mark Rothko urodził się w żydowskiej rodzinie na Łotwie w 1903 roku jako Markus Jakowlewicz Rotkowicz. W 1913 roku wraz z rodziną wyemigrował do USA. Studiował w Yale. Uważał, że rolą sztuki jest dawanie wyrazu podstawowym ludzkim emocjom.
Obraz Rothki podpisany przez Umańca jest jednym z serii trzech obrazów powstałych w odpowiedzi na zamówienie u niego w 1958 roku dekoracji ściennej do jednej z najwytworniejszych nowojorskich restauracji przy Park Avenue - na najwyższym piętrze Seagram Building, klasycznego modernistycznego wieżowca projektu Miesa van der Rohe i Philipa Johnsona. Jednak w końcu Rothko zdecydował, że jego obrazy nie będą stanowić tła w restauracji dla bogatej klienteli "Four Seasons". Na krótko przed śmiercią w 1970 roku ofiarował je galerii Tate.
Mark Rothko uważany jest za jednego z najważniejszych amerykańskich twórców nurtu malarstwa barwnych płaszczyzn w obrębie ekspresjonizmu abstrakcyjnego. W jego pracach kolor jest najistotniejszym elementem, a nadrzędną ideą - przekazanie emocjonalnego oddziaływania nasyconej barwy, osiągane poprzez szerokie, spokojne pociągnięcia pędzla na dużych powierzchniach.
PAP, mr