Cech szewców z Brukseli w 1490 roku zamówił do kościoła świętego Mikołaja dzieło poświęcone ich patronom – Kryspinowi i Kryspinianowi, u malarza nazwiskiem Aert van den Bossche. Był to poliptyk, a obraz, który znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie to jego środkowa, największa część. Lewe skrzydło zaginęło, a kwatery prawego znajdują się Musée de Ville w Brukseli (awersy ukazujące końcowe etapy męczeństwa i śmierć Kryspina i Kryspiniana) oraz w moskiewskim Muzeum Puszkina (rewersy, na których widnieją portrety donatorów z godłami cechu).
W środkowej części ukazane zostały symultanicznie kolejne etapy kaźni dwóch młodych bliźniaków, chrześcijan, którzy głosili Ewangelię w III wieku w galijskim mieście Soissons (płn. Francja) pracując jako szewcy. Zgodnie z opisem w źródłach hagiograficznych, ukazane w głębi miasto to Soissons, rzeka - Aisne, zaś przypatrujący się torturom dygnitarze to cesarz Maksymian (na koniu) i prefekt Rictovarus (stojący po lewej). Rozległy pejzaż to jedno z najwcześniejszych w malarstwie niderlandzkim przedstawień krajobrazu zimowego, a rodzajowy motyw łyżwiarza stanowi najstarsze w sztuce wyobrażenie gry hokeja na lodzie. Drobiazgowo ukazane tortury (np. zatykanie szydeł pod paznokcie) ukazane są z równie szczegółowo odtworzonymi roślinami, spośród których zidentyfikowano aż 13 gatunków, ukazanych w formach wegetacji zimowej - zgodnie z przedstawioną porą roku.
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadzenie: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 8.12.2019
Godzina emisji: 12.45
am