G. F. Kersting i "Hafciarka". Udomowiony romantyzm

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2022 17:00
Georg Friedrich Kersting (1785-1847) był zaprzyjaźniony z Casparem Davidem Friedrichem, którego uważa się za najwybitniejszego niemieckiego romantyka. Kerstinga natomiast określa się jako jednego z najważniejszych przedstawicieli nurtu biedermeier.
G. F. Kersting, Hafciarka, 1817 r., Muzeum Narodowe w Warszawie
G. F. Kersting, „Hafciarka”, 1817 r., Muzeum Narodowe w WarszawieFoto: Domena publiczna

Jedna z wersji jego obrazu "Hafciarka" znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i dobrze pokazuje, dlaczego biedermeier nazywa się niekiedy "udomowionym romantyzmem".

"Hafciarka" Kerstinga wpasowuje się idealnie w stereotyp biedermeierowskiego obrazu. To domowa idylla, w której kobieta, w gustownym saloniku, oddaje się rytuałom codzienności. Idylla, a jednocześnie odzwierciedlenie moralnego ładu i społecznej harmonii, stabilizacji, pracowitości i rodzinnego etosu klasy średniej.

W obrazie sportretowana jest malarka Luiza Seidler, protegowana Goethego. Salonik, w którym jest ukazana, należy do Gerharda von Kügelena, również malarza, zaprzyjaźnionego, podobnie jak i sama Seidler z Kerstingiem i Friedrichem. Jej obecność w Dreźnie, w domu przyjaciół, nie była jednak spowodowana jedynie odwiedzinami u dobrych znajomych. Młoda wdowa przebywała tam, aby oderwać myśli po śmierci męża. Malarstwo, muzyka, haft, domowe zacisze i natura (wszystkie te elementy znajdują się w obrazie) są zatem nie tylko składnikami mieszczańskiej idylli, ale też ukojeniem w żałobie.

G. F. Kersting, "Hafciarka", 1817 r., Muzeum Narodowe w Warszawie

Posłuchaj
14:54 2022_01_02 14_45_20_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Georg Friedrich Kersting "Hafciarka (Jest taki obraz/Dwójka) 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 2.01.2022

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

"Serce muzeum" ponownie otwarte. Po rearanżacji wróciła Galeria Sztuki XIX wieku

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2021 21:40
Prace najwybitniejszych polskich artystów: Matejki, Boznańskiej, Fałata i Malczewskiego znów można podziwiać w Muzeum Narodowym w Warszawie. Galeria Sztuki XIX wieku została ponownie otwarta. W sumie to około 300 obiektów, w nowej oprawie barwnej i infograficznej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Cranach. Natura i sacrum". Muzeum Narodowe w Warszawie z nową wystawą

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2021 20:00
- Te dwa obrazy powstały około 1510 roku i powszechnie uważa się, że to okres największego mistrzostwa Cranacha. To wtedy tworzył obrazy szczególnie piękne, z jednej strony ze względu na kolory i ikonografie, zaś z drugiej, kiedy przyjrzymy się im z bliska, zobaczymy jak są niezwykle precyzyjne, wymuskane, namalowane z wielkim namysłem - mówił o obrazach "Madonna pod jodłami" oraz "Adam i Ewa" Piotr Borusowski, kurator wystawy "Cranach. Natura i sacrum".
rozwiń zwiń