Elementy obrazu podkreślają przemijanie i marność ziemskich dóbr. Symbolem vanitas (łac. marność) nie są jednak tylko przewrócony kielich, obrana cytryna czy puste, odwrócone muszle, ale również ostentacja bogactwa holenderskich mieszczan.
Wśród luksusowych przedmiotów są pozłacany kielich z przykrywą, pozłacana tazza, wenecki szklany dzbanek na oliwę, zielony kielich, zwany reomerem, cynowy dzban, a wśród wykwintnych dań - ciasto z bakaliami, ostrygi, orzechy i wschodnie przyprawy. Wszystkie te przedmioty Heda zakomponował kunsztownie i oddał właściwości każdego z nich: blask metali, przezroczystość szkła, refleksy światła, sztywność wykrochmalonego obrusa.
Wszystko wskazywałoby na staranne studiowanie natury. Ale czy Heda miał te elementy obrazu przed oczami, czy może zestawiał kompozycję z wcześniej wykonanych rysunków i szkiców? Raczej to drugie, na wielu obrazach malarza znajdują się identyczne przedmioty, co więcej - dokładnie tak samo ułożone i z identycznymi blikami światła. Heda to mistrz wytwornego kolażu, a zarazem mistyfikacji.
Willem Claesz Heda, "Martwa natura", 1635, Rijksmuseum
14:55 2021_12_19 14_45_15_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Willem Claesz Heda "Martwa natura" (Jest taki obraz/Dwójka)
Czytaj także:
***
"Jest taki obraz" to audycja Michała Montowskiego z udziałem historyk sztuki dr Grażyny Bastek. Wprowadza nas ona w tajniki swojej dyscypliny, przedstawiając znane dzieła sztuki - okoliczności ich powstania, tajemnice warsztatowe autorów i często niejednoznaczne interpretacje.
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)
Data emisji: 19.12.2021
Godzina emisji: 14.45