Wzorem Cézanne'a, a może nawet Ingresa i Rafaela, zmienił sposób malowania, rezygnując z impresjonistycznego, "wrażeniowego" stylu na rzecz wyraźniej wyodrębnionych konturów, surowszych i chłodniejszych kolorów oraz gładszej faktury.
Rentgenogram obrazu, wykonany w National Gallery w Londynie ukazał, że w 1886 roku Renoir znacznie zmodyfikował postać dziewczyny po lewej stronie i domalował parasolki. Jednak zmiany nie dotyczyły jedynie stylu malowania. Strój dziewczyny z koszem artysta dopasował do nowszej mody, jest ubrana w typ sukienki, jakiego nie noszono jeszcze w 1881 roku.
Po przemalowaniu wesoła, popołudniowa promenada w zatłoczonym mieście nabrała nieco innego charakteru. Dziewczyna po lewej zamieniła się z bourgeoise w grisette, nie przynależy do tłumu zamożnych mieszczanek, ubranych w wytwornych magazynach mody, lecz jest pracującą dziewczyną, może asystentką modystki. Zaraz zaczepi ją mężczyzna, kto wie, czy nie proponując jej osłony pod wspólnym parasolem... Powinien się pospieszyć, bo chyba przestaje padać. Spod parasola wychyliła już głowę jedna z kobiet, sprawdzając, czy nadal potrzebuje ochrony przed deszczem.
Intrygujący jest również kadr obrazu. Uwagi widza nie przyciąga środek kompozycji lecz to, co dzieje się na obrzeżach, m.in. za sprawą dwóch postaci patrzących poza obraz. Przechodnie i parasolki są poucinani, co wskazuje na inspiracje kadrami fotograficznymi, a nie klasycznymi kompozycjami malarskimi.
Auguste Renoir, "Parasolki", 1881-1886, National Gallery, Londyn
14:55 2022_09_04 14_43_48_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Auguste Renoir i przemalowane "Parasolki (Jest taki obraz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 4.09.2022
Godzina emisji: 14.45