John Everett Millais i jego ikoniczny obraz Ofelii

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2022 14:20
O tym, jak umierała Ofelia, dowiadujemy się jedynie z opowieści Gertrudy. Sceny jej śmierci nie ma u Szekspira, nakręcił ją jednak Laurence Olivier w ekranizacji "Hamleta" z 1948 roku. Filmowa Ofelia płynie tam porwana nurtem strumienia i śpiewa, upozowana tak, jak w obrazie Johna Everetta Millaisa.
Ofelia Johna Everetta Millaisa znajduje się w zbiorach Tate Britain
"Ofelia" Johna Everetta Millaisa znajduje się w zbiorach Tate BritainFoto: Stephen Chung/ Zuma Press /Forum

W brytyjskiej wyobraźni nie ma bowiem innej Ofelii, jak tylko ta ze słynnego obrazu z Tate Britain. Millais malował obraz wiele miesięcy pomiędzy 1851 a 1852 rokiem. Najpierw stworzył drobiazgowo, wręcz hiperrealistycznie ujęty pejzaż, pracując pięć miesięcy nad rzeką Hogsmill w Surrey. Malował w plenerze, co nie było w tym czasie powszechne. Razem z innym prerafaelitą Williamem Holmanem Huntem, który malował wówczas "Zabłąkane owce", siedzieli nad rzeką, ochraniając się siatkami przed gryzącymi muszkami.

Postać tonącej Ofelii artysta wkomponował w nurt rzeki już w swojej pracowni w Londynie. Pozowała mu dziewiętnastoletnia Elisabeth Siddal, godzinami leżąc w wannie. Poważnie się wówczas przeziębiła, a ojciec przedstawił malarzowi wysokie rachunki za leczenie córki.

Pomimo tego, że pejzaż i postać Ofelii malowane były oddzielnie, nie widać w obrazie żadnego "pęknięcia". Być może dlatego, że oba elementy łączy drobiazgowy realizm. Malarz znalazł w pejzażu Surrey miejsce z pochyloną wierzbą, z której Ofelia wpadła do rzeki, drobiazgowo przedstawił kwiaty z bukietu dziewczyny i dodał kilka innych, chociażby maki. W ciągu kilku miesięcy, podczas których powstawał obraz, różne gatunki kwiatów rozkwitały i więdły, zgodnie z rytmem przyrody, stąd taka obfitość roślinności niewystępującej jednak w tym samym czasie w naturze. Haftowaną srebrem suknię dla modelki Millais znalazł w sklepie ze starociami i studiował jej rozmoknięte, unoszące się na wodzie fałdy.

Nie była to suknia z czasów Szekspira, ale któż wie, w jakich strojach chodziła Ofelia w graniczącej z Polską Danii…?


Posłuchaj
14:58 Jest taki obraz Dwójka 30 październik 2022 14_44_57.mp3 John Everett Millais, "Ofelia", 1851-1852, płótno, 76 x 112 cm, Tate Britain, Londyn (Jest taki obraz/Dwójka)

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 30.10.2022

Godzina emisji: 14.45

kor

Czytaj także

Siedem wersji "Słoneczników". Barwy jako środek wyrazu

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2022 15:01
Najsłynniejsze "Słoneczniki" świata powstały pomiędzy sierpniem a wrześniem 1888 roku. Cztery pierwsze wersje Vincent van Gogh stworzył z myślą o dekoracji sypialni Paula Gauguina, którego zaprosił do Arles i gościł w Żółtym Domu. Trzy kolejne powstały na początku 1889 roku, już po wyjeździe Francuza i po załamaniu nerwowym van Gogha.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Lunia i Modigliani". O dziewczynie, do której uśmiechnął się Paryż

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2022 11:15
- Nie wiem, co było w tej kobiecie, co pozwoliło jej z takim impetem przejść przez życie i tak wiele zdziałać. Musiała mieć niesamowitą wrażliwość artystyczną, którą odkryła w Paryżu - mówiła w audycji z cyklu "Rozmowy po zmroku" Sylwia Zientek, autorka powieści "Lunia i Modigliani".
rozwiń zwiń