Giovanni Bellini "Pala di San Giobbe" - Ołtarz św. Hioba

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2023 10:00
Nieco na uboczu głównego szlaku, za mostem Tre Archi w weneckiej dzielnicy Cannaregio stoi renesansowy kościół o skromnej elewacji. Kościół pod wezwaniem św. Hioba i Bernardyna ze Sieny został ukończony w 1487 roku i już niebawem wyposażono go w najwyższej klasy obrazy ołtarzowe.
Giovanni Bellini Ołtarz św. Hioba
Giovanni Bellini "Ołtarz św. Hioba"Foto: domena publiczna

Dzieła Marca Basaitiego, Vittore Carpaccia i Giovanniego Belliniego

Obok siebie, na bocznej ścianie nawy, znalazły się tam dzieła Marca Basaitiego, Vittore Carpaccia i Giovanniego Belliniego. Do dzisiaj wiszą w swoim towarzystwie, tyle że od 1815 roku w Muzeum Akademii. W kościele pozostały ich eleganckie, kamienne ramy, zaprojektowane tak, aby korespondowały z kompozycjami obrazów.

Obcowanie świętych wokół Madonny

Obramienie "Pala di San Giobbe" Giovanniego Belliniego miało stwarzać złudzenie, jakby postaci zgromadzone wokół tronu Madonny znajdowały się w przestrzeni pomiędzy dwiema parami pilastrów - jedną, namalowaną w głębi obrazu i drugą, wyrzeźbioną przed licem malowidła. Dzięki temu iluzjonistycznemu zabiegowi wydawało się, że przedstawiona w obrazie "Sacra Conversazione" (obcowanie świętych wokół Madonny) odbywa się wewnątrz kościelnej kaplicy.

Bez ramy i ze ściętym półokrągłym zwieńczeniem

To pierwotne założenie zostało jednak całkowicie utracone, obraz Belliniego wisi w weneckiej Akademii bez ramy i ze ściętym półokrągłym zwieńczeniem. W kościele natomiast w oryginalne ramy wstawiona jest reprodukcja, odtwarzająca pierwotne, iluzjonistyczne concetto.

Aniołowie grają muzykę niedostępną dla ludzkich uszu

Obraz Belliniego, chociaż okaleczony i pozbawiony oryginalnego kontekstu, to arcydzieło weneckiego Quattrocenta. Monumentalne postaci świętych w skupieniu, otaczają Madonnę z Dzieciątkiem na kolanach. U stóp jej tronu trzej aniołowie grają muzykę niedostępną dla ludzkich uszu. Obraz jest zapowiedzią czasów, w których anielska muzyka i obcowanie ze świętymi będzie przywilejem zbawionych.

Giovanni Bellini, "Pala di San Giobbe" (Ołtarz św. Hioba), ok. 1487, deska, 471 x 258 cm, Gallerie dell’Accademia, Wenecja

Posłuchaj
14:38 2023_12_24 14_45_45_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Giovanni Bellini "Pala di San Giobbe" - Ołtarz św. Hioba (Jest taki obraz/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 24.12.2023

Godzina emisji: 14.45

mo/zch/mgc


 

Czytaj także

Henri Rousseau - "Sen". Egzotyczny raj w niesamowitych barwach

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2023 15:00
W sercu dżungli, pośród wielkich kwiatów lotosu, naga kobieta leży na kanapie, w pozie, którą trudno nazwać wygodną, a nawet wiarygodną. Przygrywa jej czarnoskóry muzykant, zza gęstwiny liści wyglądają dzikie, a zarazem zaskakująco łagodne zwierzęta - lwy, słoń, małpa, egzotyczne ptaki. Połyskuje pomarańczowy ogon znikającego w trawie węża. Wszyscy zdają się być unieruchomieni i zaczarowani muzyką. Zza drzew błyszczy księżyc w pełni. W tym egzotycznym, sennym raju panują nieznane prawa.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Portret Ginevry Benci" - rzadki przykład w twórczości Leonarda da Vinci

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2023 15:00
Leonardo sportretował niewiele osób. Jego modelkami były: Ginevra Benci, Cecilia Gallerani, kobieta o nieznanej tożsamości z portretu zwanego La Belle Ferronnière (jedna z hipotez utożsamia ją z Lucrezią Crivelli, kochanką Ludovica Sforzy, inna z Beatrice d’Este, jego żoną) i Lisa, żona florenckiego kupca Francesco del Giocondo. O swój portret usilnie, jednak bez rezultatu, zabiegała u Leonarda Isabella d’Este, markiza Mantui.
rozwiń zwiń