"I ja żyłem w Arkadii..."

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013 12:00
W audycji "Jest taki obraz" rozmawialiśmy o dziele Guercina "Et in Arcadia ego". Wystawę prac włoskiego malarza "Guercino. Triumf baroku" można zobaczyć do 2 lutego 2014 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Audio
  • O obrazie Guercina "Et in Arcadia Ego" opowiadała dr Grażyna Bastek (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Guercina Et in Arcadia Ego
Fragment obrazu Guercina "Et in Arcadia Ego"Foto: Wikimedia / CC

Na obrazie Guercina dwaj pasterze w zamyśleniu patrzą na czaszkę, leżącą na skale lub grobowcu z wyrytą inskrypcją "Et in Arcadia ego", tłumaczoną dawniej jako epitafium "I ja żyłem w Arkadii". – To interpretacja francuskiego teoretyka sztuki André Félibiena. Jednakże źle przetłumaczył to zdanie, bo gdyby tłumaczyć to filologicznie, oznaczałoby "Nawet w Arkadii jestem". A więc memento mori, i te słowa mówi śmierć – opowiadała Grażyna Bastek.

Namalowane ok. 1628 r. dzieło Guercina zainspirowało prawdopodobnie Nicolasa Poussina, francuskiego malarza epoki baroku, działającego głównie w Rzymie. Stworzył on dwa obrazy pt. "Et in Arcadia ego", z których jeden wszedł do kanonu nurtu klasycyzującego we francuskim malarstwie. – Obrazy Poussina powstały później. Pierwsza wersja uznawana za bardziej barokową, dynamiczną i bliższą obrazowi Guercina powstała pod koniec lat 20. XVII wieku. Ta najbardziej znana znajduje się w Luwrze i pochodzi z drugiej połowy XVII wieku – podkreślała Grażyna Bastek.

Giovanni Francesco Barbieri zw. Guercino (ur. 1591, zm. 1666) był wielką sławą malarstwa włoskiego epoki baroku. Przydomek Guercino został mu nadany ze względu na zeza w prawym oku. Malował przede wszystkim obrazy o tematyce religijnej, rzadziej mitologicznej, wykonywał liczne zamówienia m.in dla papieża Grzegorza XV. O dziele malarza "Et in Arcadia ego" opowiedziała historyk sztuki Grażyna Bastek.

Audycję przygotował Michał Montowski.

Et
Et in Arcadia Ego, między 1618 a 1622, olej na płótnie, wysokość: 82 cm, szerokość: 91 cm/Wikipedia Domena Publiczna


Zobacz więcej na temat: barok malarstwo SZTUKA
Czytaj także

W Cento wszystko nazywa się Guercino

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2013 17:30
– Od optyka poprzez kawiarnie do pomnika w głównym punkcie miasta, wszystko związane jest z postacią Guercino – mówiła w "Notatniku Dwójki" Joanna Kilian, kustosz zbiorów malarstwa włoskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie.
rozwiń zwiń