Guercino to jeden z najwybitniejszych malarzy włoskiego baroku. Po niedawnym trzęsieniu ziemi we włoskim Cento jego dzieła znalazły schronienie w Polsce, gdzie są pokazywane na wystawie "Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich". – 29 maja trzęsienie było tak silne, że zaczęły sypać się sufity. Potem zdecydowaliśmy o ewakuacji wszystkich obrazów do bezpiecznego magazynu w Bolonii. Cały czas zdawaliśmy sobie sprawę, że miejsce obrazów nie jest w magazynach, ale powinny być one oglądane przez publiczność. Dlatego wysłaliśmy w świat prośbę o pomoc. A pomoc dla historyka sztuki to pokazywanie dzieł – mówił Fausto Gozzi dyrektor Pinacoteca Civica di Cento.
Guercino (właściwie Giovanni Francesco Barbieri) żył w latach 1591-1666. – Guercino jest ucieleśnieniem baroku. W retoryce tamtych czasów powstawały traktaty przeznaczone dla mówców, ale też aktorów. Retoryka mówiła o trzech warunkach: uczyć, dawać przyjemność oczom i wzruszać. Sztuka baroku, a sztuka Guercina w szczególności, realizuje te trzy postulaty – mówiła Joanna Kilian.
Fausto Gozzi opowiedział, że, jak podróżujący do Włoch Goethe napisał w swoich dziennikach, Guercino jest w Cento na ustach wszystkich – od małych dzieci po starców. I tak jest do dzisiaj. – Teraz mamy kolejkę muzeów z całego świata występujących o obrazy Guercina, ale naszym głównym celem jest odbudowa Pinacoteci, żeby obrazy wróciły do domu – opowiadał w "Notatniku Dwójki" Fausto Gozzi.
Wystawę można zwiedzać do 2 lutego 2014 w Muzeum Narodowym w Warszawie. Towarzyszyć jej będzie bogaty program z barokowymi grami, warsztatami dla rodzin, wykładami i oprowadzaniem kuratorskim. Stołeczne Muzeum Narodowe wspólnie z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie przygotowało cykl koncertów z muzyką barokową.
Rozmowę z Joanną Kilian i Fausto Gozzim prowadziła Aleksandra Łapkiewicz.
WŁ