Hugo van der Goes "Tryptyk z adoracją Dzieciątka". Dzieło monumentalne

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2021 15:30
Rozmiarem i malarskim rozmachem tryptyk Hugona van der Goesa konkurował z "Ołtarzem Gandawskim" Johannesa van Eycka. Jednak "Tryptyk z adoracją Dzieciątka" nie powstał dla niderlandzkiego kościoła.
Hugo van der Goes Tryptyk z adoracją Dzieciątka
Hugo van der Goes "Tryptyk z adoracją Dzieciątka"Foto: Maurizio Degl'Innocenti/PAP/EPA

W 1483 roku monumentalne dzieło dotarło do Italii, po przebyciu długiej drogi – najpierw statkiem z Brugii do Pizy, a następnie przez Arno do Porta di San Fernando we Florencji. Stamtąd, jak mówią źródła, 16 silnych mężczyzn niosło go na barkach do szpitala Santa Maria Nuova. Tryptyk zamontowano w szpitalnym kościele San Egidio. Koszty wykonania tryptyku i jego zapewne kosztownego transportu pokrył zleceniodawca dzieła – Tommaso Portinari, bankier Medyceuszy w Brugii, którego rodzina ufundowała kościół.

Portinari kłócił się i rywalizował z innym wpływowym Włochem w Brugii Angelo Tanim. Zamówiony przez Taniego u Hansa Memlinga "Sąd Ostateczny" został już zdobyty przez gdańskich piratów, ale była jeszcze nadzieja (szczególnie po wstawiennictwie papieża), że dotrze niebawem do Florencji. Tak się jednak nie stało i to właśnie "Tryptyk z Adoracją Dzieciątka" Hugona van der Goesa, stał się najważniejszym dziełem malarstwa niderlandzkiego sprowadzonym w XV wieku do Italii.

Rodzina Portinarich uczestniczy w przedstawionej na środkowej kwaterze adoracji Dzieciątka. Dzieło jest ostentacją ich pobożności, chociaż również zamożności i statusu. Na lewym skrzydle znajduje się sam Tommaso i synowie Antonio i Pigello, protegowani przez św. Tomasza i św. Antoniego, a na prawym kobieca część rodziny żona Tommasa – Maria Baroncella i ich córka Margerita, obie ze swoimi patronkami.

Podziwiany we Florencji tryptyk stał się inspiracją dla miejscowych malarzy. Do współzawodnictwa z niderlandzkim mistrzem stanęli Domenico Ghirlandaio i Andrea Mantegna. 

Hugo van der Goes, "Tryptyk Portinarich", tryptyk, 253 x 586 cm, Galleria degli Uffizi we Florencji.

Posłuchaj
14:54 Dwojka_Jest-Taki_obraz_2021_12_26-14-45-49.mp3 Hugo van der Goes, "Tryptyk Portinarich" - dr Grażyna Bastek o tym wielkim dziele (Jest taki obraz/Dwójka)

 

***


Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 26.12.2021

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

Piet Mondrian i jego "kwadratowe pejzaże"

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2021 15:00
Ograniczył swoje malarstwo do trzech podstawowych kolorów (czerwonego, żółtego, niebieskiego) oraz do barw achromatycznych (czerni, bieli i odcieni szarości). Namalował około dwustu obrazów, w których barwy te wypełniały pola utworzone z przecinających się pod kątem prostym czarnych linii. Mieszkał i tworzył we wnętrzu, które było jak jego własne obrazy, tyle że w trójwymiarowej przestrzeni. Zielone łodygi kwiatów zamalowywał na biało i siadał tyłem do okien z widokiem na ogród. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Willem Claesz Heda "Martwa natura". Luksus i marność

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2021 15:30
Obraz, któremu przyglądaliśmy się w audycji, to jedna z największych i najokazalszych martwych natur Willema Claesza Hedy. Należy do typu nazywanego "luksusowe śniadanie" lub "wytworny bankiet". Nazwy te odnoszą się do przedstawionych na obrazach naczyń i dań, które były wyjątkowe i bardzo kosztowne.
rozwiń zwiń