Kobieta zatem nie waży, lecz stabilizuje wagę, uważnie wypatruje, kiedy rozchwiane szalki zatrzymają się w stanie idealnej równowagi. Malarz uchwycił chwilę, w której stan ten wydaje się już osiągnięty.
Za plecami kobiety znajduje się oprawione w bogate ramy malowidło przedstawiające Sąd Ostateczny. Dokładnie nad jej głową ukazany jest Chrystus rozstrzygający o losie zmartwychwstałych. I chociaż wyroki Zbawiciela są wieczne, odnoszące się do spraw ostatecznych, a kobiety doczesne i chwilowe, to jednak te dwie czynności są ze sobą związane. Oczekując na Sąd Ostateczny, kobieta szuka właściwej równowagi dla własnego, doczesnego życia. Z myślą o Zbawieniu, poważnie zastanawia się nad sobą i swoimi czynami.
Obraz Johannesa Vermeera jest niewielki. Łatwo go ominąć i jedynie omieść wzrokiem. Jednak tych widzów, którzy zatrzymali na nim uwagę, przyciąga poezją. Ujmuje spokojem, nastrojem, delikatnym oświetleniem i subtelnością kolorów. Zwykłe przedmioty emanują magią, współtworząc ład i harmonię. Ujmująca jest koncentracja, z jaką kobieta czeka na wyważenie szalek.
Tematem obrazu jest balans, wezwanie do wyważonego życia, a kompozycja obrazu podporządkowana jest prawom harmonii. Przenikają się w niej i równoważą elementy pionowe i poziome, pustka z masywnymi przedmiotami, mrok ze światłem. W ten sposób powstało 0,15 metra kwadratowego metafizyki, chociaż to nie jest przepis…
Johannes Vermeer, "Kobieta trzymająca wagę", ok. 1664, National Gallery of Art, Waszyngton
14:54 2023_01_08 14_45_34_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Johannes Vermeer "Kobieta trzymająca wagę" (Jest taki obraz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 8.01.2023
Godzina emisji: 14.45
mo/kor