"Ta książka to ponowne odkrycie twórców, o których zapomnieliśmy"

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2021 17:00
- Książka nie opisuje tylko emigracji z początku XX wieku, ale jest też część współczesna, dotycząca kompozytorów młodych, chcących tworzyć za granicą. Dla nich to już nie jest kwestia polityczna, to naturalne, że pracują poza Polską. Ci twórcy są w międzynarodowym obiegu, nie potrzebują łatki kompozytora emigracyjnego - tak o albumie "From Poland with Music. 100 Years of Polish Composers Abroad (1918-2018)" mówił na antenie Dwójki Andrzej Kosowski.
Warsztat pracy kompozytora
Warsztat pracy kompozytoraFoto: Pixabay.com

Piotr Moss forum 1200.jpg
Piotr Moss: kompozytor powinien pracować i pisać

Takiej publikacji o polskich kompozytorach emigracyjnych jeszcze nie było. Liczący 400 stron leksykon, który stworzyło pięćdziesięciu autorów, prezentuje sylwetki twórców muzyki poważnej, jazzowej, filmowej i popularnej XX i XXI wieku.

O albumie "From Poland with Music. 100 Years of Polish Composers Abroad (1918-2018)" rozmawialiśmy z muzykolog Beatą Bolesławską-Lewandowską i Andrzejem Kosowskim, byłym redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Autorką koncepcji tej publikacji była dr Marlena Wieczorek, prezeska fundacji "Meakultura", wydawcy książki. - Ona przyszła do mnie z takim pomysłem, prace trwały długo, najpierw w języku polskim, teraz w angielskim. To duży wysiłek całego znakomitego grona autorów, jest to duża dawka informacji o polskich kompozytorach, którzy przez ostatnie 100 lat z różnych powodów tworzyli za granicą - powiedziała Beata Bolesławska-Lewandowska.


Posłuchaj
16:29 2021_10_07 16_10_04_PR2_Wybieram_Dwojke.mp3 Beata Bolesławska-Lewandowska i Andrzej Kosowski o albumie "From Poland with Music. 100 Years of Polish Composers Abroad (1918-2018)" (Wybieram Dwójkę)

 

Książka składa się z dwóch głównych części. - Pierwsza to eseje problemowe, w których autorzy starają się wyjaśnić różne kwestie związane z twórczością emigracyjną, głównie na początku XX wieku czy tuż po wojnie. Jedna z młodych kompozytorek mówi natomiast, że ona głównie funkcjonuje w internecie, to świadczy o tym, jak bardzo ten świat się zmienił - mówiła muzykolog.

Ciekawie rozwiązana jest strona graficzna wydawnictwa. - Współpracujący od dawna z naszą fundacją znany grafik Max Skorwider narysował portrety bohaterów książki. Te ilustracje będą też dostępne jako plakaty, będziemy starali się je pokazywać na wystawach - dodała.

Jak podkreślił Andrzej Kosowski, druga część książki jest skonstruowana na wzór kwestionariusza osobowego. - Tam jest mnóstwo cytatów, anegdot, wiele to o nich mówi w kontekście ich wyjazdów czy późniejszej działalności na emigracji. Dla czytelników to może być ponowne odkrycie tych twórców, którzy wyjechali i o nich zapomnieliśmy - mówił.

Według niego najważniejsze jest to, że jest to opowieść o polskiej kulturze. - Sylwetki narysowane w tej książce to nie tylko kompozytorzy muzyki klasycznej, ale także ze świata jazzu, muzyki filmowej i rozrywkowej. W jednej książce mamy różne sposoby przedstawiania tej twórczości, są tam rozmowy, prezentacje, wykłady, tło historyczne i prezentacji tych postaci. To wszystko jest osadzone mocno w kontekście polskiej historii i kultury. Dobrych tłumaczeń polskich książek w zagranicznych katalogach jest niestety bardzo mało - zaznaczył.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Jamrozek

Goście: prof. Beata Bolesławska-Lewandowska (muzykolog z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk), Andrzej Kosowski (były dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, były redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, promotor kultury)

Data emisji: 7.10.2021 

Godzina emisji: 16.10

mo

Czytaj także

Anna Ciborowska: chcę wydobyć Marię Szymanowską z niebytu

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2021 18:00
- Im dłużej gram, zwłaszcza jej preludia, tym bardziej odkrywam, jak wiele ze struktur, które ona u siebie wprowadziła, zapowiada pewne struktury u Chopina i to nie tylko w sensie stylistycznym, ale również w sensie pianistycznym. Maria Szymanowska jest naprawdę niedocenioną kompozytorką - mówiła w Dwójce pianistka Anna Ciborowska. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gabriela Moyseowicz: w Niemczech dowiedziałam się, że umiem grać na organach

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 17:53
- Przez 30 lat grałam na organach w kościele katolickim i dzięki temu mogłam w Niemczech jako tako żyć. Dawałam też lekcje, żeby ćwiczyć i dalej mieć jakieś pianistyczne możliwości oraz komponować - mówiła w "Wybieram Dwójkę" kompozytorka i pianistka, która od ponad 40 lat mieszka i tworzy w Berlinie. 
rozwiń zwiń