Studenckie Panny z Wilka

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2011 13:18
Recenzja spektaklu dyplomowego w Akademii Teatralnej, podsumowanie I etap VIII Konkursu im. W. Lutosławskiego oraz piątkowy koncert Piotra Anderszewskiego.
Audio

W dzisiejszym "Wybieram Dwójkę" mówiliśmy o piątkowym koncercie Piotra Anderszewskiego, który odbył się w piątek w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Pianista grał utwory Debussy'ego, Szymanowskiego i Liszta. O swoich wrażeniach z koncertu i samym wykonawcy opowiadała Róża Światczyńska.

- Chociaż program był atrakcyjny, a orkiestra i dyrygent bardzo profesjonalni, to jednak zgodnie z oczekiwaniami Anderszewski był tym, który jak mówią Anglicy - "Stole the show!" (ukradł przedstawienie). To jego talent i jego osobowość jaśniały tam najbardziej. Wszystkich bardzo zaciekawiła jego interpretacja IV Symfonii Szymanowskiego – dzieła, które grywał z sukcesami w Paryżu i Londynie – mówiła Róża Światczyńska.

Poza tym Tomasz Mościcki zrecenzował dla Państwa spektakl dyplomowy IV roku Wydziału Aktorskiego – "Panny z Wilka"w teatrze  Collegium Nobilium. Spektakl ten, na podstawie słynnego opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, wyreżyserowała Maja Komorowska. (Warto wspomnieć, że w filmowej adaptacji tego dzieła, w reż. Andrzeja Wajdy, Maja Komorowska grała jedną z głównych ról).

 – Maja Komorowska na swoich aktorach-studentach wymusza ogromną koncetrację na scenie. Efektem tego jest brak pustych miejsc w spektaklu, tu wszyscy aktorzy oddziaływują wzajemnie na siebie. W czasach, gdy mówi się wciąż o postdramatyczności, nielinearności i niemożliwości postaci scenicznych Komorowska udowadnia, że koherentny świat jest możliwy. W jej "Pannach z Wilka" można te wysiłki po raz kolejny zaobserwować – mówił Tomasz Mościcki.

Podsumowaliśmy również I etap VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. Dziś rozpoczął się etap II. Bartosz Koziak, z którym rozmawiała Beata Stylińska, był zdania, że tegoroczny poziom konkursu jest bardzo wysoki. – Bardzo dobrze się słuchało tych wykonań, nie było jakichś znacznych różnic poziomów u poszczególnych uczestników. W dość krótkim etapie wszyscy musieli pokazać dość zróżnicowany sposób grania – zarówno technicznie jak i muzycznie. Przechodzenie od muzyki barokowej, poprzez klasycyzm, aż do muzyki najnowszej, wymaga dużego skupienia, dużej wiedzy i świadomości grania, tak aby nie mieszać poszczególnych stylów - opowiadał Bartosz Koziak, który zauważył, że z punktu widzenia artystycznego, to była wręcz seria małych recitali.

Audycje przygotowała Justyna Piernik.

Aby wysłuchać rozmów, kliknij odpowiednie ikony dźwięków w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

Czytaj także

Czas Tataraku

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2009 06:58
Andrzej Wajda już trzykrotnie dokonał filmowej realizacji prozy Jarosława Iwaszkiewicza. Były „Panny z Wilka”, „Czerwcowa noc”, „Brzezina”. Po kilku latach noszenia w sobie tekstu „Tatarak” znalazł odpowiedź na pytanie, jak liczące zaledwie kilkanaście stron opowiadanie, zaadaptować na potrzeby filmu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rok o sprawach intymnych

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2010 14:21
Wygląda na to, że najważniejsze dokonania literackie mijającego roku są związane z tekstami osobistymi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Maja Komorowska na żyrandolu

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2011 14:39
– Miałam szczęście do ludzi – mówiła w Dwójce jedna z najbardziej charyzmatycznych polskich aktorek.
rozwiń zwiń