Uważany jest za jednego z najwybitniejszych artystów grających muzykę współczesną na lirze korbowej. Przed jego pojawieniem się na scenie muzycznej, instrument ten był wykorzystywany głównie w wykonawstwie muzyki średniowiecznej i ludowej. Artysta był prekursorem wykorzystania go w repertuarze współczesnym.
Valentin Clastrier rozpoczynał karierę na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Pierwsze artystyczne kroki stawiał jako gitarzysta. Na lirze korbowej gra od początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Instrument, na którym gra Clastrier, posiada dwadzieścia siedem strun, w przeciwieństwie do standardowych lir korbowych, które mają zazwyczaj zaledwie po kilka strun. Artysta nieustannie pracuje nad udoskonalaniem swego instrumentu.
Swoje autorskie kompozycje realizował zarówno w akustycznej, jak i elektroakustycznej formule. Przedstawiał je we współpracy z tak wybitnymi artystami jak słynny tubista (grający też na serpencie) Michel Godard, klarneciści Michael Riessler i Louis Sclavis czy akordeonista Jean-Louis Matinier. Jego bogata dyskografia to kilkanaście oryginalnych, niepowtarzalnie brzmiących płyt.
Clastrier chętnie promuje swój instrument, dzieląc się swą wiedzą i doświadczeniem. Mistrzowskie techniki gry na lirze korbowej przybliżył wszystkim zainteresowanym w wydanej przed kilkoma laty książce „La vielle et l'univers de l'infinie roue-archet“. Na załączonej do wydawnictwa płycie DVD szczegółowo ukazuje podstawy gry na instrumencie, prowadzenia każdej z rąk. Jego wielką pasją są koncerty. W żywym kontakcie ze słuchaczami jego muzyka nabiera dodatkowych barw.