Spektakl "Ku światłu (Alla luce)". Robert Talarczyk: widzenie jest darem czy przekleństwem?

Ostatnia aktualizacja: 29.02.2024 17:00
Obserwuj nas na Google News
- To pytanie będą sobie zadawać sami widzowie i na nie odpowiadać. Duch Grotowskiego unosi się nad Teatrem Śląskim. Jestem szczęśliwy, że wspólnie możemy tworzyć kolejny niezwykły spektakl. Roberto Bacci to legendarny reżyser, który współpracował z Grotowskim, na próbach zachwycałem się tym, jak on pracuje z naszymi aktorami. Ta wspólna realizacja z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu to spełnienie kolejnego marzenia - mówił w Dwójce Robert Talarczyk, dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach.
Robert Talarczyk, dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach
Robert Talarczyk, dyrektor Teatru Śląskiego w KatowicachFoto: Paweł Wodzyński/East News
  • Polska premiera spektaklu "Ku światłu (Alla luce)" odbędzie się 1 marca w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach oraz 8 marca w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. 
  • O przedstawieniu w audycji "Wybieram Dwójkę" rozmawialiśmy z Robertem Talarczykiem - dyrektorem Teatru Śląskiego w Katowicach i aktorem Dariuszem Majem.

Można wygrać to, co najcenniejsze

Zapraszamy do gry, w której zasady niby są znane, a jednak wszystkie chwyty są dozwolone. Do rywalizacji, w której nie da się uniknąć zdrady, okrucieństwa, pogardy, śmierci, nadużycia władzy i przemocy. Do współzawodnictwa, w którym można wygrać to, co najcenniejsze… Czy tego chcesz? Czy zrobisz wszystko, by znów móc skierować oczy ku światłu? - to fragment zapowiedzi premiery spektaklu pt. "Ku światłu (Alla luce)", który jest koprodukcją Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Polskiej premierze towarzyszy lekki niepokój

Dariusz Maj przyznał, że polskiej premierze towarzyszy lekki niepokój. - Czy jesteśmy to w stanie przekazać w sposób żywy dla publiczności roku 2024? Te dziesięć lat historii teatru przyniosło zmiany. Chcielibyśmy, aby spektakl został odebrany jak najlepiej. Ten tekst jest przypowieścią filozoficzną, lecz nie bardzo skomplikowaną. Bardzo ważną rolę odegrało jego tłumaczenie, które nie było łatwe. Różnice kulturowe i językowe okazały się dość znaczące - stwierdził gość Dwójki.


Posłuchaj
18:37 2024_02_29 16_31_23_Dwojka_Wybieram_Dwojke.mp3 Dariusz Maj i Robert Talarczyk o polskiej premierze spektaklu "Ku światłu (Alla luce)" (Wybieram Dwójkę)

 

Krupier ma przedziwną moc przywracania wzroku

- Tematem sztuki jest gra o widzenie. Zjawiają się dwie pary osób niewidzących, spotykają się z postacią Krupiera. To nieskomplikowana gra karciana. Sam Krupier rozdaje karty, ale jest kimś nadnaturalnym, ma przedziwną moc przywracania wzroku. Moim zdaniem głównym tematem tej sztuki jest pokazanie, jak widzenie może być czymś ograniczającym. Ludzie widzący dostrzegają, jak są oceniani przez swe otoczenie, a niewidzący są od tego wolni - objaśniał aktor. 

Widzenie jest darem czy przekleństwem?

Robert Talarczyk podkreślił, że to pytanie będą sobie zadawać sami widzowie i na nie odpowiadać. - Duch Grotowskiego unosi się nad Teatrem Śląskim. Jestem szczęśliwy, że wspólnie możemy tworzyć kolejny niezwykły spektakl. Roberto Bacci to legendarny reżyser, który współpracował z Grotowskim, na próbach zachwycałem się tym, jak on pracuje z naszymi aktorami. Ta wspólna realizacja z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu to spełnienie kolejnego marzenia - mówił dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach.

Czytaj też:

Owoc współpracy włoskiego duetu artystycznego

Przedstawienie to owoc współpracy włoskiego duetu artystycznego - reżysera Roberto Bacciego z dramaturgiem Michelem Santeramo. Jego włoska premiera odbyła się w 2014 r. w Pontederze, słynnym ośrodku teatralnym założonym przez Jerzego Grotowskiego. Jak możemy przeczytać w opisie:

Artystyczny duet w swojej prostej koncepcji pokazuje, jak wieloznaczny jest świat pojęć, rzuca widzowi pytania: czym jest gra? Czy widzieć znaczy wiedzieć? Zarys gry scenicznej (na którą nakładają się zasady gry karcianej i gry z ludzkimi emocjami) wydaje się banalnie prosty: czworo ślepców, by odzyskać wzrok, powinno wykazać, że nauczyli się panować nad emocjami.

Czy ślepota może być stanem większej wolności?

Rola demiurga scenicznego świata przypada enigmatycznemu Krupierowi. To on, czujnym - jedynym widzącym - okiem dogląda przebiegu gry, wręcza karty emocjonalnych prób: zdrady, okrucieństwa, pogardy, strachu przed śmiercią, nadużycia władzy, przemocy i rywalizacji. Czy główna nagroda w grze, czyli odzyskanie wzroku, naprawdę jest błogosławieństwem? Czy ślepota może być stanem większej wolności, pozwalającym na obserwację w sytuacji, gdy nic nas nie rozprasza, nie absorbuje? Czy upragnione światło jest równoznaczne ze stanem duchowego oświecenia?

Polska premiera spektaklu "Ku światłu (Alla luce)" (plakat) Polska premiera spektaklu "Ku światłu (Alla luce)" (plakat) foto: materiały promocyjne

Polska premiera spektaklu - 1 i 8 marca

Polska premiera spektaklu "Ku światłu (Alla luce)" odbędzie się 1 marca w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach oraz 8 marca w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Jamrozek

Goście: Dariusz Maj (aktor z Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu), Robert Talarczyk (dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach)

Data emisji: 29.02.2024

Godzina emisji: 16.30

mo/pg/mgc

Czytaj także

Jerzy Grotowski. Badacz czy artysta?

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2023 05:40
Urodzony 90 lat temu, 11 sierpnia 1933 roku, Jerzy Grotowski, był jedną z najważniejszych postaci światowego teatru w drugiej połowie XX wieku. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Mogę być dla kogoś wyzwaniem, ale nie nauczycielem". Jerzy Grotowski nie tylko o teatrze

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2025 05:55
Światowej sławy człowiek teatru, wielki reformator teatralnej sztuki. W 26. rocznicę śmierci Jerzego Grotowskiego zapraszamy do wysłuchania – z bogatych radiowych archiwów – jego wypowiedzi o aktorstwie, o spotkaniu z drugim człowiekiem, o naśladownictwie i o czymś, co jest już poza teatrem.
rozwiń zwiń