Siostry tkaczki. Tarta Relena, Cocanha i Los Sara Fontan

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2024 16:00
Muzyczny spektakl inspirowany dźwiękami i wzorami krawieckimi starych fabryk tekstylnych, a także wspomnieniami ich pracowników i ich pieśniami towarzyszącymi pracy. Oto, co przygotowała dla Słuchaczy Magda Tejchma w audycji Nocna Strefa. Poznajmy historię Tarta Relena, Los Sara Fontan i Cocanha.
Tarta Relena, Los Sara Fontan i Cocanha
Tarta Relena, Los Sara Fontan i Cocanha Foto: mat. promocyjne

Tarta Relena, Los Sara Fontan i Cocanha to muzyczny spektakl inspirowany dźwiękami i wzorami krawieckimi starych fabryk tekstylnych, a także wspomnieniami ich pracowników i ich pieśniami towarzyszącymi pracy. Dzieło, które celebruje pracę zbiorową, solidarność, siostrzeństwo i śpiew w życiu codziennym.

Tarta Relena.jpg
Tarta Relena
uchem Jakuba Knery

Zespoły Tarta Relena z Barcelony, galicyjsko-kataloński duet Los Sara Fontan i oksytański Cocanha po raz pierwszy spotkały się w formacie sekstetu, aby zbadać, skomponować i wykonać na żywo projekt oparty na cyfrowych wzorach produkcji tekstyliów, starych pieśniach pracy, mechanicznych dźwiękach i narracjach pracowników fabryk.

W spektaklu znalazły się pieśni z kraju Basków, Katalonii, Oksytanii, Majorki, Hiszpanii (Murcii i Aragonii), od średniowiecznych, przez tradycyjne wiejskie pieśni, po XX-wieczne teksty z fabryk. 

Reinterpretacja pieśni roboczych kobiet z fabryk tekstylnych zrodziła się z chęci utrzymania wątku wspomnień bogatej i mało znanej kultury popularnej. Przełożenie numerycznych wzorów fabryk tekstylnych na kompozycje muzyczne zrodziło się z chęci znalezienia wspomnień nici: wewnętrznego kodu, który wyznacza rytm - powtarzalny i precyzyjny - zbiorowej pracy.

Tarta Relena, wstrząsnęły folkowym wszechświatem poprzez współczesną reinterpretację śpiewu śródziemnomorskiego; Cocanha stoją na czele ruchu odzyskiwania kultury oksytańskiej, unowocześniając ją wizją teraźniejszości i perspektywą feministyczną; Los Sara Fontan wykorzystują klasyczny instrument, taki jak skrzypce, w bezprecedensowych eksperymentach, eksplorując każdy rodzaj stylu i wykorzystując go w poezji i utworach tanecznych, instalacjach muzealnych i ścieżkach dźwiękowych.

W audycji nagranie tego spektaklu marca tego roku z Palau de la Música Catalana w Barcelonie.


W audycji również:

Nowa muzyka koreańska czyli Dal:um "Coexistence", niepokorni Irlandczycy z Lankum i fragment ich płyty "Live in Dublin" i inni.

***

Na audycję Nocna strefa we wtorek (1.10)  o godz. 22.00 zaprasza Magdalena Tejchma.

Czytaj także

Sourdure i hybrydowa Oksytania

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 17:00
„De Mòrt Viva” to miejsko-wiejski psychofolk, w którym Ernest Bergez przygląda się francuskiej Oksytanii. Snuje współczesną opowieść o miejscu, w której splatają się zarówno brzmienia skrzypiec, liry i trąbek, ale też bitów i syntezatorów.
rozwiń zwiń