- W gotowaniu z powodzeniem możesz użyć szafranu czy chili. Ale nie w dużych ilościach! Za dużo chili? Zbyt dużo szafranu? Nie, nie powinno się tego robić. W muzyce jest podobnie - mówi Sjöström.
13:41 _PR2 (mp3) 2024_10_23-23-10-36.mp3 Improv a la Harri. Rozmowa z Harrim Sjöströmem - cz. 1. (Nocna Strefa/Dwójka)
16:16 _PR2 (mp3) 2024_10_23-23-32-07.mp3 Improv a la Harri. Rozmowa z Harrim Sjöströmem - cz. 2. (Nocna Strefa/Dwójka)
15:20 _PR2 (mp3) 2024_10_23-23-54-34.mp3 Improv a la Harri. Rozmowa z Harrim Sjöströmem - cz. 3. (Nocna Strefa/Dwójka)
Muzyka i... kulinarne przepisy
Artysta wie, o czym mówi - niewielu muzyków publikuje na swoich stronach przepisy kulinarne, zaś Sjöström zachęca nas do spróbowania swoich sił w przyrządzeniu bałtyckiego śledzia czosnkowego à la Harri lub zupy z łososia. Niech te kulinarne ciekawostki dotyczące saksofonisty - i wysoki rejestr instrumentu, którym się posługuje - nie przesłonią jednak faktu, że gościem Rozmów Improwizowanych będzie improwizator wagi ciężkiej, od lat 80. pracujący z najwybitniejszymi osobistościami, od Cecila Taylora i Giancarlo Schiaffiniego po Matthiasa Buera czy Veli Kujalę.
Studia w San Francisco
W rozmowie z nami Sjöström wrócił do młodzieńczych czasów, kiedy postanowił studiować w San Francisco muzykę, nie mając prawie żadnego muzycznego przygotowania. - Przez pierwszy semestr pracowaliśmy wyłącznie nad teksturami. Żadnych linearnych melodii, żadnych powtarzalnych rytmów, nic z tych rzeczy. Klawiszowcowi nie wolno było używać klawiszy, perkusista musiał mieć zestaw pokryty jakimiś przedmiotami, a gitarzysta wtykał różne rzeczy pomiędzy struny. A ja, jako że nie grałem szczególnie dobrze na żadnym instrumencie, mogłem grać na czymkolwiek i pozwalano mi na to.
Spotkanie z Leo Wrightem
Opowiedział też, czego nauczył się od słynnego saksofonisty jazzowego Leo Wrighta. - Leo grał w zespole Dizzy'ego Gillespiego, gdzie zastąpił Charliego Parkera. Słuchałem jednych nagrań i drugich. Tym, czego przede wszystkim nauczyłem się od Leo Wrighta, były kwestie brzmienia saksofonu, bo sam brzmiał bardzo pięknie. Oraz ciekawego frazowania, które było częścią jego osobistego stylu - mówi.
Zdradził też, czego lepiej było nie robić w towarzystwie Cecila Taylora. - Cecil nie znosił osób, które traktowały go jak guru lub były zbytnio uniżone. Jeśli na przykład upuścił książkę, a ktoś schylił się, żeby ją podnieść, reagował od razu: zostaw, to moja sprawa - opowiada.
Tajemnice saksofonu
Sjöström wyjaśnił też, na czym polega tajemnicza różnica między saksofonem sopranowym i sopraninowym, opowiedział o inspiracjach fotografią artystyczną oraz o pracy z akustyką pomieszczenia, charakteryzując właściwości sali Hashtag Labu, w której wystąpił niedawno w ramach festiwalu Ad Libitum wraz z Rafałem Mazurem, Vasco Trillą i Benem Dwyerem.
Po wywiadzie nowości wydawnicze, między innymi:
- "The Last Temple" tria Mikołaj Trzaska, Ingebrigt Håker Flaten, Paal Nilssen-Love (wyd. Gusstaff Rec.);
- "Pulsar" tria William Parker, Hugo Costa, Philipp Ernsting (NoBusiness Rec.);
- Tim Daisy i jego "October Music";
- "Trust" zespołu Unleashed Cooperation (wyd. Multikulti).
***
Tytuł audycji: Rozmowy improwizowane w paśmie Nocna strefa
Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk
Data emisji: 23.10.2024
Godzina emisji: 23.00
zch/am