Improv a la Harri. Rozmowa z Harrim Sjöströmem

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2024 23:00
Znakomity fiński saksofonista sopranowy nie potrzebuje wielu nut, aby zaznaczyć swoją oryginalność i skierować muzykę zespołu, z którym akurat gra, na właściwe tory. Opowiadając o dźwięku, często sięga po kulinarne analogie.
Harri Sjstrm to znakomity fiński saksofonista sopranowy. Nie potrzebuje wielu nut, aby zaznaczyć swoją oryginalność i skierować muzykę zespołu.
Harri Sjöström to znakomity fiński saksofonista sopranowy. Nie potrzebuje wielu nut, aby zaznaczyć swoją oryginalność i skierować muzykę zespołu. Foto: Ziga Koritnik

- W gotowaniu z powodzeniem możesz użyć szafranu czy chili. Ale nie w dużych ilościach! Za dużo chili? Zbyt dużo szafranu? Nie, nie powinno się tego robić. W muzyce jest podobnie - mówi Sjöström. 

Posłuchaj
13:41 _PR2 (mp3) 2024_10_23-23-10-36.mp3 Improv a la Harri. Rozmowa z Harrim Sjöströmem - cz. 1. (Nocna Strefa/Dwójka)

16:16 _PR2 (mp3) 2024_10_23-23-32-07.mp3 Improv a la Harri. Rozmowa z Harrim Sjöströmem - cz. 2. (Nocna Strefa/Dwójka)

15:20 _PR2 (mp3) 2024_10_23-23-54-34.mp3 Improv a la Harri. Rozmowa z Harrim Sjöströmem - cz. 3. (Nocna Strefa/Dwójka)

 

Muzyka i... kulinarne przepisy 

Artysta wie, o czym mówi - niewielu muzyków publikuje na swoich stronach przepisy kulinarne, zaś Sjöström zachęca nas do spróbowania swoich sił w przyrządzeniu bałtyckiego śledzia czosnkowego à la Harri lub zupy z łososia. Niech te kulinarne ciekawostki dotyczące saksofonisty - i wysoki rejestr instrumentu, którym się posługuje - nie przesłonią jednak faktu, że gościem Rozmów Improwizowanych będzie improwizator wagi ciężkiej, od lat 80. pracujący z najwybitniejszymi osobistościami, od Cecila Taylora i Giancarlo Schiaffiniego po Matthiasa Buera czy Veli Kujalę.

Studia w San Francisco

W rozmowie z nami Sjöström wrócił do młodzieńczych czasów, kiedy postanowił studiować w San Francisco muzykę, nie mając prawie żadnego muzycznego przygotowania. - Przez pierwszy semestr pracowaliśmy wyłącznie nad teksturami. Żadnych linearnych melodii, żadnych powtarzalnych rytmów, nic z tych rzeczy. Klawiszowcowi nie wolno było używać klawiszy, perkusista musiał mieć zestaw pokryty jakimiś przedmiotami, a gitarzysta wtykał różne rzeczy pomiędzy struny. A ja, jako że nie grałem szczególnie dobrze na żadnym instrumencie, mogłem grać na czymkolwiek i pozwalano mi na to.

Spotkanie z Leo Wrightem 

Opowiedział też, czego nauczył się od słynnego saksofonisty jazzowego Leo Wrighta. - Leo grał w zespole Dizzy'ego Gillespiego, gdzie zastąpił Charliego Parkera. Słuchałem jednych nagrań i drugich. Tym, czego przede wszystkim nauczyłem się od Leo Wrighta, były kwestie brzmienia saksofonu, bo sam brzmiał bardzo pięknie. Oraz ciekawego frazowania, które było częścią jego osobistego stylu - mówi. 

Zdradził też, czego lepiej było nie robić w towarzystwie Cecila Taylora. - Cecil nie znosił osób, które traktowały go jak guru lub były zbytnio uniżone. Jeśli na przykład upuścił książkę, a ktoś schylił się, żeby ją podnieść, reagował od razu: zostaw, to moja sprawa - opowiada. 

Tajemnice saksofonu

Sjöström wyjaśnił też, na czym polega tajemnicza różnica między saksofonem sopranowym i sopraninowym, opowiedział o inspiracjach fotografią artystyczną oraz o pracy z akustyką pomieszczenia, charakteryzując właściwości sali Hashtag Labu, w której wystąpił niedawno w ramach festiwalu Ad Libitum wraz z Rafałem Mazurem, Vasco Trillą i Benem Dwyerem.


Po wywiadzie nowości wydawnicze, między innymi:

  • "The Last Temple" tria Mikołaj Trzaska, Ingebrigt Håker Flaten, Paal Nilssen-Love (wyd. Gusstaff Rec.);
  • "Pulsar" tria William Parker, Hugo Costa, Philipp Ernsting (NoBusiness Rec.);
  • Tim Daisy i jego "October Music";
  • "Trust" zespołu Unleashed Cooperation (wyd. Multikulti). 

*** 

Tytuł audycji: Rozmowy improwizowane w paśmie Nocna strefa

Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Data emisji: 23.10.2024

Godzina emisji: 23.00

zch/am

Czytaj także

Wszystkie miłości Henry'ego Kaisera

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2024 16:28
W twórczości Henry'ego Kaisera brzmi cała historia muzyki XX wieku: jazz, muzyka współczesna, blues, rock i noise. Fundamentem tego amalgamatu jest jednak radykalna improwizacja, skłonność do eksperymentu i niechęć do powtarzania sprawdzonych formuł.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gra na puzonie sposobem na komunikację? "To mój prawdziwy język"

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2024 09:14
Macedoński puzonista Vladan Drobicki to współtwórca macedońskiej sceny jazzowej. Kształcił się w muzyce klasycznej, ale pragnął robić coś bardziej twórczego. Odnalazł to w jazzie, który stał się także jego głównym językiem.
rozwiń zwiń