Mistrzowie ambientu. Spotkanie z Inoyama Land

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2025 01:00
W Japonii dba się o każdy szczegół, nawet o specjalnie zaprojektowaną muzykę do wnętrz muzeów, stacji metra oraz łaźni termalnych, czyli onsenów. Mistrzami sound designu, którzy działają na tym polu od kilku dekad są muzycy ambientowego duetu Inoyama Land. Zapraszamy na wyjątkowy wywiad z legendami japońskiej muzyki elektronicznej – Makoto Inoue i Yasushim Yamashitą.
Mistrzowie ambientu. Spotkanie z Inoyama Land
Mistrzowie ambientu. Spotkanie z Inoyama LandFoto: Mat. pras./Hayato Watanabe

W "Nocnej Strefie" rozmawialiśmy m.in. o współpracy Inoyama Land z japońskim przedsiębiorstwem Sound Process Design: "Na początku firma zajmowała się projektowaniem muzyki dla określonych przestrzeni. Projektowanie obejmowało nie tylko komponowanie muzyki, ale także akustykę przestrzeni – to, jak dźwięk powinien się rozchodzić. Często odwiedzaliśmy te miejsca w czasie ich budowy. Zakładaliśmy kaski ochronne i sprawdzaliśmy przestrzeń. Klaskaliśmy w dłonie, żeby usłyszeć echo i zastanowić się, jak dźwięk będzie się rozchodził w gotowym budynku. Testowaliśmy różne akustyczne efekty i wyobrażaliśmy sobie, jak to zabrzmi po ukończeniu. Tak właśnie myśleliśmy o dźwięku w przestrzeni" – mówił mi Makoto Inoue.


Posłuchaj
120:02 2025_02_17 22_59_57_PR2_Nocna_strefa.mp3 Mistrzowie ambientu. Spotkanie z Inoyama Land (Nocna strefa/Dwójka)

 

Początki kariery Inoyama Land przypadają na przełom lat 70. i 80. – czasy prosperity w Japonii, sprzyjające tworzeniu ambientu.

"Gdy zaczynaliśmy naszą współpracę z Sound Process Design, w Japonii panowała tzw. Bubble economy, czyli czasy bańki gospodarczej. Powstawało wtedy mnóstwo nowych budynków i organizowano wiele wystaw w różnych częściach kraju. Był to wyjątkowy okres, w którym panowało ogromne zapotrzebowanie na muzykę w przestrzeni publicznej. Ponieważ w tak wielu miejscach potrzebowano dźwiękowej oprawy, mieliśmy mnóstwo pracy. Ale dziś Japonia już nie buduje w takim tempie, jak wtedy. Myślę, że wraz z tym spadło też zapotrzebowanie na muzykę dostosowaną do przestrzeni publicznych. Poza tym sam pomysł na projektowanie dźwięku dla określonego otoczenia był wówczas pewnym trendem, a teraz nie jest już tak powszechny".


Krzysztof Dziuba podczas rozmowy z Inoyama Land. Od lewej: Albert Karch, Yasushi Yamashita i Makoto Inoue Krzysztof Dziuba podczas rozmowy z Inoyama Land. Od lewej: Albert Karch, Yasushi Yamashita i Makoto Inoue

W audycji słuchaliśmy opowieści sprzed lat – m.in. o współpracy z eksperymentalnym teatrem i grupą Hikashu; o sesji nagraniowej w studiu Haruomiego Hosono, która zaowocowała debiutancką (dziś kultową) płytą "Danzindan Pojidon"; o utworach ambientowych mających zastosowanie medyczne. Muzycy opowiadali też o swoich ostatnich projektach – m.in. muzyce dla onsenu. Była to kontynuacja audycji sprzed tygodnia, w której rozmawialiśmy o najnowszej płycie "Radio Yugawara", nagranej z Passepartout Duo.


Playlista:

  1. Inoyama Land – Apsaras 1988 [„Revisited”, Collecting Net 2023]
  2. Inoyama Land – Shüffer [LP „Danzindan-Pojidon (New Master Edition)”, WRWTFWW Records 2020]
  3. Wywiad z Inoyama Land cz. 1
  4. Inoyama Land – Morn [„Collecting Net”, ExT Recordings 2018]
  5. Inoyama Land – Mizue [„Danzindan-Pojidon (New Master Edition)”, ExT Recordings 2018, oryginalnie Yen Records 1983]
  6. Inoyama Land – Donkikaro Tokikaro (Glass Chime) [„Collecting Net”, ExT Recordings 2018]
  7. Inoyama Land – Glass Chime [„Danzindan-Pojidon (New Master Edition)”, ExT Recordings 2018]
  8. Wywiad cz. 2
  9. Makoto Inoue – Europe Endless (Including Franz Schubert And Neon Lights) [CD „Musique Non Stop - A Tribute To Kraftwerk”, Toshiba EMI 1998]
  10. Inoyama Land – Paxa REM 1988 [„Revisited”, Collecting Net 2023]
  11. Wywiad cz. 3
  12. Inoyama Land – Greenery Exposition 1990 [„Revisited”, Collecting Net 2023]
  13. Inoyama Land – Myou Chou 2017 [„Revisited”, Collecting Net 2023]
  14. Inoyama Land – Tide (潮騒) [„Medi Music Series Self Control Music - 不眠 (Sleep Relaxation)”, Toshiba Records 1988]
  15. Wywiad cz. 4
  16. Inoyama Land – Sea-Bed (海底) [„Medi Music Series Self Control Music - 不眠 (Sleep Relaxation)”, Toshiba Records 1988]
  17. Inoyama Land – ななむい [„Swiva”, ExT Recordings 2020]
  18. Inoyama Land – Hotel Rafflesia [„Trans Kunang”, ExT Recordings 2021]
  19. Wywiad cz. 5
  20. Inoyama Land – Hair Air [„Commissions: 1977-2000 (Music For Slime Molds, Sensory Museum And Egyptology)”, Empire of Signs 2019]
  21. Wywiad cz. 6
  22. Akira Ifukube (opr. Makoto Inoue) – Kyodai naru Majin [LP „Godzilla Legend”, Starchild 1983]
  23. Yasushi Yamashita – Bonjour Tristense [„Documentation 1976-2022”, Collecting Net 2023]
  24. Hikashu – Nannimonai Otoko [„Hikashu History”, Tzadik 2001]

 

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 17.02.2025

Godz. emisji: 23.00

am

Czytaj także

Radio Yugawara. Spotkanie z Inoyama Land i Passepartout Duo

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2025 23:00
Wyobraźmy sobie kolorową salę japońskiego przedszkola, wypełnioną po brzegi instrumentami z różnych zakątków świata. Trwa leniwe niedzielne popołudnie. Za oknami – majestatyczne góry wyspy Honsiu, a w środku – spotkanie dwóch muzycznych światów...
rozwiń zwiń