Kostas Bezos - tajemniczy autor rebetiko

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2020 12:00
W "Źródłach" poruszyliśmy historię enigmatycznego greckiego twórcy rebetiko, karykaturzysty i satyryka, znanego również pod pseudonimem A. Kostis.
Audio
Kostas Bezos z zespołem Ta Aspra Poulia.
Kostas Bezos z zespołem Ta Aspra Poulia.Foto: materiały promocyjne

A. Kostis -  okładka płyty. A. Kostis - okładka płyty.

Haszysz, więzienna kultura oraz zabijanie czasu różnymi rozrywkami to tematy przebijające się w kulturze i muzyce rebetiko, której Bezos był jednym z przedstawicieli. Niestety, jak to bywa z nadużywającymi uciech tego świata, szybko się z nim pożegnał, mając lat trzydzieści siedem.

Konstantinos Bezos urodził się w roku 1905 w małej wiosce niedaleko Koryntu. Później znalazł się w Atenach, gdzie rozpoczął naukę w Akademii Sztuk Pięknych, jednak porzucił ją na rzecz kariery muzyczno-dziennikarsko-aktorskiej. Rebetiko nie było jego główną domeną zainteresowań, raczej skłaniał się ku muzyce popularnej tak zwanego zachodu, bez grecko-otomańskiego sznytu. W 1931 roku pojawił się zespół Ta Aspra Poulia (Białe Ptaki), z którym nagrał kilkadziesiąt płyt szelakowych i dla którego skomponował ponad 50 utworów.

W tym samym czasie piastował etat w jednej z ateńskich gazet oraz był członkiem stowarzyszenia karykaturzystów. Jego prace pojawiały się w greckich dziennikach i na wystawach.


Baglamas i Bouzouki w karykaturze Bezosa (lata 30-te). Baglamas i Bouzouki w karykaturze Bezosa, lata 30.

W roku 1930 i 1931 Bezos nagrał kilkanaście piosenek rebetiko, które podpisał pseudonimem Kostis, kilka z nich stało się później przebojami. Ich autor popadł na jakiś czas w zapomnienie, jednak w latach 60. zaczęto się zastanawiać, kim jest tajemniczy Kostis. Prawda wyszła na jaw dopiero w latach 80. dzięki mozolnemu dziennikarsko-muzykologicznemu śledztwu.



Nagrania Bezosa/Kostisa przeznaczone były na rynek amerykański i można podzielić je na dwie części: nagrania z roku 1930 to typowe dla rebetiko piosenki o cierpiętniczym zabarwieniu. Rok 1931 przyniósł zmianę stylistyczną - piosenki Kostisa są nieco lżejsze, intymniejsze i utrzymane w majorowych skalach. Obu tych rodzajów posłuchaliśmy w audycji.

Bezos był nie tylko autorem wielu wykonywanych do dziś klasyków rebetiko - zapamiętano go również jako twórcę muzyki... hawajskiej, którą grał na gitarze slide’owej i wydawał na rynku amerykańskim z zespołem Ta Aspra Poulia.
W audycji także rebetiko po polsku - duet Jorgosa Skoliasa i Jarosława Bestera i płyta “Rebetiko Poloniko”.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Data emisji: 27.03 2020

Godzina emisji: 15.15

gs/at

Czytaj także

Pogórzańskie tradycje gry na cymbałach

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2020 11:00
Gościem poniedziałkowych "Źródeł" był Michał Rydzik z Grodziska Dolnego, wielokrotny laureat festiwalu w Kazimierzu i rzeszowskich Spotkań Cymbalistów. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opowieści z przeszłości: Kapela z Albigowej

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2020 08:42
W "Źródłach" posłuchaliśmy archiwalnej rozmowy ze skrzypkiem Antonim Cyrulem i cymbalistą Stefanem Szpunarem, nieżyjącymi już muzykami kapeli z Albigowej z Rzeszowszczyzny.  
rozwiń zwiń