Trubadurki i francuski kolonializm. Cocanha

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2025 18:00
Cocanha to jedna z gwiazd oksytańskiego odrodzenia przywracająca język oraz kulturę do żywego współczesnego obiegu. Caroline Dufau i Lili Fraysse w hipnotyzującą polifonię wplatają własne teksty o kobiecości, kulturowej odrębności czy francuskim kolonializmie...
Audio
Cocanha
CocanhaFoto: mat. promocyjne

"Gdzie jednak szukać korzeni drugiego oblicza zachodniej klasyki – zmysłowego, tanecznego, niestroniącego od erotyzmu i pozachrześcijańskich, zwłaszcza arabskich wpływów?

Odpowiedź leży w dawnej Oksytanii, gdzie od XII wieku – wokół lenga d'òc – rozwija się fascynująca odrębna kultura literacka oraz muzyczna, której najsłynniejszymi i najdawniejszymi udokumentowanymi przejawami pozostają poezja prowansalska oraz pieśni trubadurów. Kultura – wbrew temu, co mogą sugerować podręczniki – wcale nie martwa, ani nawet nie dawna. Ba, w obiegu muzyki tradycyjnej od lat mówi się wręcz o oksytańskim odrodzeniu. Sceny kameralnych klubów, ale też plenerowych festiwali world music w całej Europie podbijają artyści tacy, jak Barrut, Sourdure czy San Salvador – śpiewający wyłącznie w lenga d'òc, sięgający po dawne, egzotycznie brzmiące melodie oraz instrumenty południa Francji i łączący je ze współczesną piosenką autorską, minimalistyczną kameralistyką czy nawet noise’em", pisze Michał Mendyk, publicysta muzyczny, kurator i producent specjalizujący się w realizacji eksperymentalnych przedsięwzięć muzycznych. Właśnie z nim Magda Tejchma porozmawia o koncercie oksytańskiego duetu Cocanha w NOSPR oraz o fascynujących związkach nowej kultury oksytańskiej, polifonii i języka z muzyką współczesną.


Chcesz wiedzieć więcej o muzyce Oksytanii?

Koncert Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata odbędzie się w sali kameralnej NOSPR, 7 czerwca, o godz. 19.30. SZCZEGÓŁY


- W moim prywatnym świecie i doświadczeniu pojawia się swego czasu fascynacja wizją wielu nowoczesności, wielu modernizmów, czyli nowoczesnych tradycji muzycznych, opartych na lokalnych tradycjach lokalnych, nurtach lokalnych, zjawiskach, brzmieniach, języku, a jednocześnie tworzących jakąś współczesną propozycję odpadającą na na estetycznej społeczne. Potrzeby naszych czasów, ale nie w kontekście tak zwanej europejskiej muzyki klasycznej czy takiego postamerykańsko-brytyjskiego poprocka. Ale tu mamy tradycję, która jest bardzo zakorzeniona w Europie, bo to jest tradycja, która w zasadzie nieprzerwanie istnieje od chyba 800 lat, natomiast to jest jakaś nowa jej emanacja. Ważny tu jest zarówno kontekst kulturowy, jak i nawet polityczny!

Cocanha: hipnotyzująca oksytańska polifonia jednego z najbardziej autentycznych i awangardowych duetów kobiecych swojego pokolenia. 

Polifoniczny śpiew wokalny w języku oksytańskim oraz rytmy taneczne wybijane z pełną ekspresją na strunowych tamburynach stanowią fundament twórczości Cocanha — zespołu, który celebruje tożsamość, wspólnotę, więzi rodzinne i piękno codzienności. Te wartości doskonale oddają ich kunsztownie zrealizowane teledyski, w których muzyka łączy się z wyrazistą estetyką i przekazem.

Zespół powstał w Tuluzie w 2014 roku z inicjatywy Caroline Dufau i Lili Fraysse — artystek związanych z kolektywem Dètz, oksytańskim laboratorium audiowizualnym. Od tamtej pory projekt konsekwentnie się rozwija, między innymi dzięki współpracy z wytwórnią Pagans, czterem albumom oraz wspólnym przedsięwzięciom z innymi artystami i kolektywami działającymi na rzecz kultury oksytańskiej. [WOMEX]

***

Na audycję Źródła we czwartek (29.05) w godz. 12.00-12.45 zaprasza Magdalena Tejchma.

mg