- Przez wiele lat interesowałem się tematem poloneza, natrafiłem na niego u Kolberga, ale nie spotkałem wiele kapel grających chodzonego. Nie znalazłem zadowalających informacji u muzykantów, więc zacząłem szperać po opracowaniach etnograficznych i muzykologicznych. Tam natrafiłem na pana Hławiczkę, który przez pół swojego życia zajmował się polonezem - opowiadał Witek Broda. - Dotarłem również do współczesnego opracowania Tomasza Nowaka pt. "Tańce polskie" i zafascynowało mnie ono. To archeologia literacka, z której można dowiedzieć się, jak opisywano poloneza w źródłach XVII i XVIII wieku.
- Formacja korowodu jest porządkiem bardzo archaicznym. Tańczono go w średniowieczu, nawet na cmentarzach koło świątyń, co ówczesny kościół bardzo zwalczał. Melodia poloneza pojawia się w pieśniach pogrzebowych, balladach i kolędach – opowiadał w "Źródłach" dr Tomasz Nowak. - W każdym gatunku pieśni można znaleźć ten specyficzny rytm – dodał muzyk, Witek Broda.
Książka "Polski, polonez, chodzony" stara się dotrzeć głównie do młodzieży. Napisana jest lekkim i przystępnym językiem. W publikacji znajdziemy interesujące ikonografie, przedstawienia malarskie, ryciny, a także cytaty z literatury. W zamierzeniu publikacja ma trafić do szkół muzycznych w Polsce.
Czy polonez pochodzi od ludowego chodzonego? Czy ludowe pochodzenie poloneza to mit romantyczny? Kto poza dr. Nowakiem zajmuje się naukowo tematem poloneza? O tym w naszej audycji. Zapraszamy do wysłuchania.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadziła: Justyna Piernik
Goście: dr Tomasz Nowak, Witek Broda (muzyk)
Godzina emisji: 15.15
gs/at