Międzynarodowy Dzień Muzyki obchodzony jest na całym świecie w dniu 1 października od roku 1975, zainicjowany przez Yehudi Menuhina. Głównym celem tego święta jest przedstawienie muzyki w taki sposób, by była kojarzona jako dobro ludzkości.
Czy możemy mówić o stylu narodowym polskiej muzyki? Jak można go zdefiniować? O tym w 1997 r. opowiadał prof. Jan Stęszewski (1929-2016), etnomuzykolog, badacz m.in. historii rytmów mazurkowych i kategorii narodowości w muzyce. Fragment tego archiwalnego nagrania pojawił się w "Źródłach".
- Na ogół się wie, co to jest styl narodowy, ale jeśli trzeba go zdefiniować, to zaczynają się "schody". Jest to jeden z najtrudniejszych problemów, który pojawił się i został w specjalny sposób charakteryzowany w piśmiennictwie Johanna Gottfrieda Herdera, który twierdził, że w folklorze można najbardziej odczuć ten narodowy styl - rozpoczął swoją opowieść prof. Jan Stęszewski. - Potem pojawiła się teoria etnografa niemieckiego Wilhelma Wundta "Psychologia narodów". Próbował on łączyć to, że narody mają swoją indywidualną, własną, psychologię zbiorową. Byli tacy, którzy wiązali to z językiem i intonacją. W istocie rzeczy redukcja do narodu tego, co jest w sztuce i artystycznym dorobku danej grupy społecznej jest praktycznie skazana na niepowodzenie. Osobiście bardzo się boję określeń „charakter narodowy” dlatego, że jest on, praktycznie rzecz biorąc, niedefiniowalny.
Co właściwie jest elementem polskim w muzyce tradycyjnej? Polonez, chodzony, mazurek, rytm krakowiakowy i regiony? Jakie są pułapki takiego dzielenia? O tym w audycji.
Zapraszamy do odsłuchania podcastu.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadziła: Anna Szotkowska
Gość: prof. Jan Stęszewski (etnomuzykolog)
Data emisji: 23.09.2019
Godzina emisji: 15.15
gs