W Wielki Post

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2021 16:00
Wkraczamy w okres Wielkiego Postu, cezury bardzo ważnej dla kultury ludowej. W Środę Popielcową o początku Wielkiego Postu opowiadała niezawodna Maria Bienias. W audycji także zaproszenie do otwartego właśnie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie oraz nowości muzyczne!
Audio
Maria Bienias
Maria BieniasFoto: Grzegorz Śledź

O dawnych obchodach Środy Popielcowej na Mazowszu mówiła śpiewaczka Maria Bienias z Woli Koryckiej. Przygotowania do czterdziestodniowego postu, obejmowały m.in. porządki w gospodarstwie.

- W środę popielcową rano, jak się wstało, to każdy kwiateczek z bibuły, każdego słomianego pająka zawieszonego pod ścianą trzeba było zdjąć. Jak żeśmy wstali, to mama gadali, żeby wszystko zdjąć, żeby żadnego kwiateczka czy wyciętej firaneczki na Wielki Post nie było – wspominała Maria Bienias.

Śpiewaczka wspominała także o wprowadzeniu specjalnej diety – w Wielki Post nie używano tłuszczu (zwierzęcego). Jeśli pokrasić potrawę, to tylko olejem, ewentualnie śmietaną, choć i ta była zakazana jeszcze za czasów młodości matki Marii Bienias. Żeby przypadkiem tłuszcz nie dostał się do potraw, przed Wielkim Postem wyparzano wszystkie naczynia gorącą wodą, dokładnie je myjąc.

Od Wstępnej Środy nie można było zaśpiewać żadnej piosenki, poza wielkopostnymi. A śpiewało się je długo, „nie tak jak teraz – aby krócej”, dodawała śpiewaczka.

- Pamiętam, jak miałam może 14-15 lat,  w Wielkim Poście przyjechało do remizji kino objazdowe to był skandal, że jak można grać na cały głos?! Nie wolno było! – wspominała Maria Bienias.

Okres umartwiania się przed Wielkanocą obrazowały także stroje społeczności wiejskiej – kolorowe ubrania były zabronione. Ludzie nosili się na czarno: „Czarne chustki, czarne fartuszki”.

Od 16 lutego znów można odwiedzać Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie! Jakie wystawy będzie można obejrzeć w tygodniu otwarcia Muzeum? Jak wygląda reżim sanitarny podczas zwiedzania? O czym pamiętać wybierając się do PME? O tym m.in. mówił dyrektor instytucji, Robert Zydel.

Nad Wisłą, na Urzeczu, Równorodność. Kolekcja Tomasza Armady, Ikony i Alebrijes: Meksyk tworzony w Polsce – to wystawy czasowe, których – choć otworzone były w 2020 – praktycznie nie udało się zwiedzić ze względu na pandemię. Szansę na namacalne doświadczenie powyższych mamy teraz! Ponadto, w nowych przestrzeniach Muzeum czeka kolejna wystawa stała: Afrykańskie Wyprawy, Azjatyckie Drogi. Czekają nas także kuratorskie oprowadzania po wystawach.

Nowy dyrektor Państwowego Muzeum Etnograficznego przypominał także o reżimie sanitarnym: konieczność zasłaniania ust i nosa, dezynfekcji rąk oraz zachowania odstępu. W poszczególnych salach wystawowych może przebywać do 6 osób.

Oprócz tego najnowsze nagrania Sary Jarosz. Posłuchamy dwóch singli artystki polskiego pochodzenia. M.in. bluegrassowego coveru hitu zespołu U2. Z kolei dzisiejsze źródła otworzył bułgarsko-francuski duet Vassileny Serafimovej i Thomasa Enhco.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadził: Kuba Borysiak

Gość: Robert Zydel (dyrektor Państwowego Muzeum Etnograficznego)

Data emisji: 17.02.2021

Godzina emisji: 15.15

mg