Wbrew pozorom (jazzowa) improwizacja ma swoją długą historię w tradycyjnej muzyce Indonezji. Improwizacja jest częścią tradycyjnego gamelanu, a gra modalna ma już 1000 lat! Wirtuoz jazzowego klarnetu Tony Scott podczas swojego sześcioletniego pobytu w Azji propagował jazz, wprowadzając w ten sposób do świata zachodnioeuropejskiej kultury azjatyckich mistrzów muzyki, w tym muzyków występujących na albumie Djanger Bali.
Muzycy w niespotykany wcześniej sposób dokonali fuzji jazzu modalnego z elementami tradycyjnej muzyki balijskiej i jawajskiej, wykorzystując przy tym m.in. indonezyjskie instrumenty. Pierwsze wydanie albumu jest dziś białym krukiem, ale na szczęście niedawno ukazała się pierwsza od ponad pięciu dekad winylowa reedycja, której słuchamy w piątkowym wydaniu Źródeł.
Okładka płyty "Djanger Bali"
Nasze spotkanie osnute było nie tylko wokół tej kultowej płyty, ale też wokół zawartego w jej tytule balijskiego tańca o nazwie djanger. To balijski taniec na siedząco z melodią w stylu gamelanu i pentatoniczną balijsko-jawajską skalą pelog do improwizacji. O tym jak wielką rolę odegrał on w indonezyjskiej popkulturze przekonamy się, słuchając różnych wersji melodii pieśni towarzyszących temuż tańcowi – od wizyty w świecie jazzu modalnego, przez fusion, po współczesne popowe piosenki.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadził: Krzysztof Dziuba
Data emisji: 15.12.2023
Godzina emisji: 15.15