Dźwiękowe podróże z Hosono cz. III

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2024 12:10
Tahiti, Bahamy, Turcja, Birma – to tylko niektóre z kierunków naszej piątkowej podróży w magazynie Źródła. A zabierze nas w nią Haruomi Hosono i jego seria „Ethnic Sound Selection”. To będzie trzecie (przedostatnie) spotkanie z serią opracowaną 35 lat temu przez tego legendarnego japońskiego muzyka. Tym razem sięgniemy po płyty „Gaya”, „Nepenthe” i „Trance” (zajmujące kolejno pozycje 4., 5. i 6. w serii).
Ethnic Sound Selection
Ethnic Sound SelectionFoto: mat. promocyjne

Haruomi Hosono jest jednym z filarów japońskiej sceny muzycznej. Pod koniec lat 80. swoje zainteresowania skierował w stronę muzyki tradycyjnej. Miał też za sobą wiele zagranicznych podróży – m.in. do Indii, Indonezji i Maroka. Te podróże zawsze stawały się inspiracją dla jego muzyki. Hosono nieraz włączał do swoich kompozycji brzmienia tradycyjne, sample, zapraszał na sesje muzyków m.in. z Okinawy i Tunezji. Stworzył koncepcje nazwaną przez niego „Omni Sight Seeing”, czyli koncepcję muzycznego Zwiedzania świata. Przedstawił ją w 89 roku na płycie, na której połączył tradycje północnej Afryki z muzyką minyo, przedwojennym jazzem i językiem swojej niecodziennej muzyki eletkronicznej. Ale w tym samym czasie też został poproszony przez jedno z japońskich wydawnictw o selekcję nagrań muzyki tradycyjnej z całego świata, które ukazałyby się na ośmiu płytach. Tak właśnie powstała wydana w 89 roku seria „La Voix de Globe. Ethnic Sound Selection”.

ZOBACZ TEŻ:

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 24.05.2024

Godzina emisji: 15.15