Poszukując mistrzowskiego wykonania "Stabat Mater"

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2021 19:02
W Wielką Sobotę przed Płytowym Trybunałem Dwójki Jacka Hawryluka z udziałem Doroty Kozińskiej, Magdaleny Łoś i Anny Radziejewskiej znalazła się "Stabat Mater" Pergolesiego.
Fragment witraża z katedry w Rouen przedstawiający Pietę
Fragment witraża z katedry w Rouen przedstawiający PietęFoto: shutterstock.com/jorisvo

Była to powtórka audycji z 30 marca 2013 roku.

***

"Stabat mater" to jak chce historia jedno z dwóch – obok antyfony "Salve regina" – ostatnich dzieł Pergolesiego, ukończone tuż przed śmiercią w 1736 roku. Na początku tego roku - bardzo poważnie już chory kompozytor, walczący z gruźlicą - przybył do klasztoru franciszkanów w Pozzuoli niedaleko Neapolu. Jednak wszystkie opowieści o tym, jakoby Pergolesi miał kończyć "Stabat mater” na łożu śmierci są wytworem romantycznej legendy, otaczającej młodo zmarłego kompozytora. Analiza rękopisu przechowywanego w bibliotece opactwa na Montecassino jednoznacznie wskazuje, że utwór powstawał etapami, że pomiędzy poszczególnymi częściami następowały dość duże nawet przerwy w komponowaniu.

Przyjmuje się, że "Stabat mater" zostało napisane na zamówienie zgromadzenia – konfraterni Cavalieri della Vergine dei Dolori w Neapolu z przeznaczeniem wykonywania w kościele franciszkańskim San Luigi di Palazzo. Nowy utwór miał zastąpić "Stabat mater" Alessandra Scarlattiego, kompozycję uznawaną wtedy za niemodną.

Niewykluczone jednak, że utwór zamówił mecenas wspierającego Pergolesiego – książę Maddaloni, wiolonczelista amator, który zatrudniał kompozytora na stanowisku kapelmistrza.

A może książę był po prostu pośrednikiem między konfraternią i kompozytorem?

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 3.04.2021

Godzina emisji: 17.00

Czytaj także

Maraton Beethovenowski za nami

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2020 12:20
- Beethoven wychodził z nieprawdopodobnych opresji zawsze obronną ręką, biorąc pod uwagę historię kultury. To jest kompozytor, dla którego obecna sytuacja nie jest zagrożeniem. Jeżeli kultura przetrwa to przetrwa na pewno Beethoven - mówił w Dwójce dyrygent Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Rapsodia hiszpańska"​ Maurice'a Ravela przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2021 20:00
Które z nagrań "Rapsodii hiszpańskiej"​ Maurice'a Ravela jest najlepsze? O tym zadecydowało jury Płytowego Trybunału Dwójki w składzie: Jacek Hawryluk, Dorota Kozińska, Łukasz Borowicz i Wojciech Michniewski.
rozwiń zwiń