Zamówił go Paul Wittgenstein, który stracił prawe ramię podczas I wojny światowej. Maurice Ravel potrafił zrozumieć jego ból, a po to, by spełnić obietnicę, przerwał prace nad Koncertem fortepianowym G-dur.
"Mimo że Ravel jest w swoim stylu ostatecznie francuski, zaadaptował do swojego idiomu muzycznego elementy różnorodnych stylistyk narodowych" – pisał Elliott Antokoletz.
Na kompozytora o baskijskim pochodzeniu olbrzymi wpływ miały nie tylko nauka u André Gedalge'a i Gabriela Fauré, ale także twórczość Borodina i Musorgskiego oraz egzotyczna wówczas muzyka jawajskiego gamelanu.
Nie są to jednak jedyne sfery wpływów. W jego Koncercie fortepianowym na lewą rękę słychać emanacje jazzowe, zaś inspiracje bluesem, być może obecne w jego twórczości za sprawą Gershwina, klarowne są w Sonacie na skrzypce i fortepian.
Zwycięzca:
Krystian Zimerman – fortepian, London Symphony Orchestra, dyr. Pierre Boulez (nagranie: Watford, 7/1996; DG 1998)
Pozostałe nagrania:
Jacques Février – fortepian, Orchestre Nationale de la Radiodiffusion Française, dyr. Georges Tzipine (nagranie: 18/19.04.1957, Salle de la Mutualite, Paryż; Columbia 1957)
Samson François – fortepian, Orchestre de la Societé des Concerts du Conservatoire, dyr. André Cluytens (nagranie: 1-3.07.1959, Salle Wagram, Paryż; La Voix De Son Maître 1960)
Philippe Entremont – fortepian, The Cleveland Orchestra, dyr. Pierre Boulez (nagranie: 20.11.1970 Cleveland; Columbia 1972)
Jean-Efflam Bavouzet – fortepian, BBC Symphony Orchestra, dyr. Yan Pascal Tortelier (nagranie: Watford 27/28.04.2010; Chandos 2010)
Cédric Tiberghien – fortepian (Pleyel „Grand patron” z 1892 roku), Les Siècles, dyr. François-Xavier Roth (nagranie: grudzień 2020, Wielka Sala im. Pierre’a Bouleza, Filharmonia Paryska; Harmonia Mundi 2022)
118:35 2022_09_24 17_00_08_Dwojka_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 "Koncert fortepianowy na lewą rękę" Ravela (Płytowy Trybunał Dwójki)
***
"Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.
Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwie lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę najlepszą. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem.
***
Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki"
Prowadził: Jacek Hawryluk
Goście: Wojciech Michniewski, Marek Bracha, Karol Radziwonowicz
Data emisji: 24.09.2022
Godzina emisji: 17.00