Jury w składzie Krzysztof Herdzin, Wojciech Michniewski i Kacper Miklaszewski najwyżej oceniło nagranie:
Marc-André Hamelin – fortepian, The Ulster Orchestra, dyr. Dymitr Sitkowiecki (Belfast 16/17.01. 2000; Hyperion 2000).
Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:
- Philipp Entremont – fortepian, New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein (nagranie: Nowy Jork 1965; LP CBS Columbia Masterworks 1966)
- Lukas Foss – fortepian, Izraelska Orkiestra Filharmoniczna, dyr. Leonard Bernstein (nagranie: Filharmonia Berlińska 8/1977, LP DG 1978)
- Jean-Yves Thibaudet – fortepian, Baltimore Symphony Orchestra, dyr. Marin Alsop (nagranie: live – Baltimore 27/28.09.2013; CD Naxos 2016)
- Beatrice Rana – fortepian, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, dyr, Antonio Pappano (nagranie: Auditorium Parco della Musica, Rzym – luty 2018; 2 CD Warner Classics 2018)
- Krystian Zimerman – fortepian, Berliner Philharmoniker, dyr. Sir Simon Rattle (nagranie: live, Filharmonia Berlińska 13/16.06.2018; DG 2018)
***
Plan słuchania:
I runda
(Part One)
The Prologue: Lento moderato
The Seven Ages: Variations - Variation 1 L'istesso tempo, Variation 2 Poco più mosso
II runda
(Part Two)
The Dirge: Largo (frag.)
III runda
(Part Two)
The Masque: Extremely Fast
Finał
(Part Two)
The Epilogue: L’istesso tempo. Adagio. Andante. Con moto (frag.)
***
Czworo bohaterów siedzi w barze Przy Trzeciej Alei w Nowym Jorku: syn irlandzkich emigrantów, oficer - lekarz Kanadyjskich Sił Powietrznych, żołnierz marynarki wojennej i dziewczyna, pracująca w dużym domu handlowym. Rozmawiają, wiadomo o życiu. I o wojnie, która choć bezpośrednio ich nie dotyka, nie pozwala jednak o niej zapomnieć. Siedzą, piją, dyskutują na losami współczesnego człowieka, omawiając przykłady osób w różnym wieku i w różnych sytuacjach.
Tak rozpoczynjący się poemat Audena "The Age of Anxiety" z 1947 roku - za który autor otrzymał poetyckiego Puliztera - stał się inspiracja dla Leonarda Bernsteina. Amerykański twórca w latach 1948-1949 komponował II Symfonię na orkiestrę i fortepian solo, przejmując tytuł i układ części od Audena. Nowe dzieło zadedykował Sergiuszowi Kusewickiemu z okazji 25 lecie jego pracy z Bostończykami.
Bernstein ukończył II Symfonię w Nowym Jorku, dokładnie 20 marca 1949 roku. Niezadowolony jednak z zakończenia poddał dzieło, w 1965 roku, gruntownej rewizji, i w takiej wersji II Symfonia grywana jest do dziś (stała się nawet tematem baletu). Sam pisarz nie był zainteresowany tym, co zrobił Bernstein, twierdząc, że słów nie da się żadnym stopniu przełożyć na muzykę.
Utwór składa się z dwóch części: pierwsza to prolog oraz cykl wariacji (zatytułowanych "Siedem Wieków" i "Siedem Etapów"); na część składają się trzy ogniwa: "Pieśń żałobna", "Maska" i "Epilog".
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Goście: Krzysztof Herdzin, Wojciech Michniewski i Kacper Miklaszewski
Data emisji: 20.10.2018
Godzina emisji: 17.00
mko