Lilianna Stawarz: debiutowałam na przekrzywionym pianinie
59:54 2020_09_27 10_00_04_PR2_Cafe_Muza.mp3 Lilianna Stawarz o sztuce grania basso continuo i fascynacji Carlem Philippem Emanuelem Bachem (Cafe "Muza"/Dwójka)
Lilianna Stawarz znana jest melomanom przede wszystkim jako mistrzyni bardzo trudnej sztuki, nazywanej basso contino. Jak podkreśliła, początkowo gra linii głosu basowego nie wydawała jej się ciekawym wyzwaniem. - Powiem szczerze, że basso continuo mnie przerażało. Jak skończyłam studia to wydawało mi się, że kompletnie nic nie umiem i rzeczywiście, jak patrzę z perspektywy czasu, to naprawdę niewiele umiałam. Ale bardzo pracowałam i wiedziałam, co robić, żeby się tego nauczyć. To była droga przez mękę. Uczyłam się właściwie sama i przyznam, że zabierało mi to wiele czasu i energii, więc często bywałam muzykiem zrozpaczonym - wyznała.
Zdaniem klawesynistki, granie basso continuo to przede wszystkim sztuka gry ze słuchu, ponieważ w nutach naszkicowany jest tylko ich zarys, ale to od muzyka zależy, co zagra pomiędzy tymi dźwiękami. To również wymiana inspiracji między klawesynistą a solistami. - Ja nazywam to dyplomatyczną rozmową. Każdy może mieć swój głos, swój moment. Oczekuję od solisty bądź zespołu takiej właśnie pięknej rozmowy: ktoś coś dla mnie, ja dla niego i to jest wzajemne poszanowanie swojej muzykalności - opowiadała.
Czytaj też:
Krzysztof Chorzelski: kameralistyka to intymna rozmowa, słuchacz ją podsłuchuje
Jej pierwsza solowa płyta z muzyką Carla Philippa Emanuela Bacha jest obowiązkową pozycją każdej kolekcji i jedną z najciekawszych interpretacji tego repertuaru. Jak mówiła, wydanie tej płyty był dla niej ważnym krokiem. - Wtedy poczułam się samodzielną klawesynistką. Carl Philipp Emanuel Bach był dla mnie synonimem wolności, siły, dowolności w podejmowaniu decyzji. To nie jest muzyka dla smutnych ludzi. To jest roziskrzona muzyka i takie nieokiełznane emocje. Teraz mniej gram Bacha, ale muszę do niego wrócić.
Na antenie Dwójki możemy słuchać również nagranych przez Liliannę Stawarz dla Polskiego Radia programów z muzyką Jana Sebastiana Bacha (Inwencje, Sinfonie) i jego najstarszego syna Wilhelma Friedemanna (Polonezy), czy Suit Haendla. Artystka jest nie tylko klawesynistką i kameralistką, ale również w dyrygentką w zespole Warszawskiej Opery Kameralnej. Jest również pedagogiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, organizatorką życia muzycznego m.in. Festiwalu Oper Barokowych Dramma per musica. Na naszej antenie słuchamy jej często także w innej roli – członka Trybunału Płytowego - audycji Jacka Hawryluka.
W audycji opowiadała również m.in. o tym, jak wyglądały jej początki kariery pedagogicznej, a także dlaczego Jana Sebastiana Bacha nie powinno się grać równo, tylko "jazzy".
***
Tytuł audycji: Cafe "Muza"
Prowadziła: Magdalena Łoś
Gość: Lilianna Stawarz (polska klawesynistka, pedagog, profesor sztuk muzycznych)
Data emisji: 27.09.2020
Godzina emisji: 10.00